Hoe kan innovatiegericht inkopen het MKB stimuleren?
Antwoord:
Innovatiegericht inkopen kan een grote stimulans geven aan het Midden en Klein Bedrijf (MKB). De grote mate van flexibiliteit van het MKB stelt deze in staat snel te reageren en zij komen dan ook met de meeste innovatieve oplossingen.
Het is echter nog vaak lastig voor publieke organisaties en bedrijven om elkaar te vinden. Ook zijn niet alle aanbestedingen toegankelijk voor het MKB, bijvoorbeeld omdat er hoge geschiktheidseisen worden gesteld.
Het is van belang om het MKB niet bij voorbaat uit te sluiten. Dit kan bijvoorbeeld:
Door de aanbestedingsprocedure eenvoudig in te richten;
- In een opdracht percelen af te zonderen voor bedrijven die een innovatieve oplossing kunnen aanbieden; en
- Door geen (geschiktheids)eisen te stellen die niet in overeenstemming zijn met de omvang en complexiteit van de opdracht.
Wat u kunt doen om zelf de markt te beïnvloeden en vooral het innovatieve MKB te stimuleren, is het aanbesteden van onderzoek en ontwikkeling in de precommerciële fase. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft hiervoor de Small Business Innovation Research (SBIR) aanpak ontwikkeld. SBIR is een vorm van precommercieel inkopen.
Voor het MKB is het vaak lastig om de transactiekosten te dragen zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. Om het MKB over de streep te trekken kunt u een (tenderkosten)vergoeding geven voor bijvoorbeeld het maken van ontwerpen.