Beleidsinterventies stimuleren inkopen van innovatie
Er zijn meerdere beleidsmiddelen (beleidsinterventies) die u als bestuurder, beleidsmaker of leidinggevende kunt toepassen om innovatiegericht inkopen te stimuleren. In het PIANOo-rapport Inventarisatie beleidsinterventies innovatiegericht inkopen staan 6 beleidsmiddelen centraal.
Voorlichting, ondersteuning en netwerkvorming
Voorlichting, ondersteuning en netwerkvorming helpen aanbestedende diensten bij het inkopen van innovatie en het met elkaar delen van kennis en ervaring. Aanbestedende diensten leren welke instrumenten er zijn en hoe deze toe te passen.
Opstellen innovatieagenda’s en routekaarten
Innovatieagenda’s zijn een manier voor overheden om hun (toekomstige) innovatiebehoefte aan het bedrijfsleven en de eigen organisatie kenbaar te maken. Routekaarten bevatten de belangrijkste stappen, mijlpalen en innovaties die nodig zijn om de ambities uit de agenda te realiseren.
Aanbieden financiering
Het inkopen van innovaties kan kostbaar zijn. Het inkoopproces vergt soms meer tijd en geld. En de nieuwe oplossing is soms duurder vergeleken met een gangbare oplossing. Het beschikbaar stellen van cofinanciering vormt een stimulans voor het inkopen van innovaties.
Vastleggen streefcijfers
Het vastleggen van streefcijfers is de meest directe manier om inkoopbudget en projecten aan te wenden voor innovatie. Een expliciet voornemen tot zo’n expliciete ambitie kan eraan bijdragen dat organisaties een focus aanbrengen. Het werkt agenderend en richtinggevend.
Stimuleren gedrag en cultuur
U heeft een innoverende organisatie nodig. Dat is een organisatie die in al zijn onderdelen openstaat voor vernieuwing, waar ruimte is voor verfrissende ideeën, en er ook steun voor is. Het belonen van innovatievriendelijk gedrag helpt bij een cultuurverandering die positief staat tegenover innovatiegericht inkopen.
Verbinden vraag en aanbod
Veel innovatie komt voort uit de markt en daarom is het belangrijk om het marktpotentieel dichter bij de inkopers te brengen, dus vraag en aanbod met elkaar te verbinden. Dit kan bijvoorbeeld door vroegtijdig in contact te komen met de markt. Een innovatiemakelaar kan hierbij een rol spelen.