Innovatietraject met uitzicht op inkoop
Bij een innovatietraject met uitzicht op inkoop heeft u de intentie om producten of diensten te kopen die nog niet bestaan. Maar waarvan de ontwikkeling niet ver weg is. U daagt hiermee bedrijven uit, om oplossingen te ontwikkelen die er nog niet zijn. Hebben bedrijven de oplossing ontwikkeld? Dan koopt u deze in.
Bij een innovatietraject met uitzicht op inkoop heeft u de intentie om producten of diensten te kopen die nog niet bestaan. Maar waarvan de ontwikkeling niet ver weg is. U daagt hiermee bedrijven uit, om oplossingen te ontwikkelen die er nog niet zijn. Hebben bedrijven de oplossing ontwikkeld? Dan koopt u deze in.
Met ondernemer in gesprek
Een innovatietraject met uitzicht op inkoop is ideaal als de oplossing die u zoekt nog niet bestaat, maar wel dichtbij is en de stap die nog gezet moet worden niet erg groot is. En als u niet zelf wilt investeren in de ontwikkeling van de oplossing. U start het traject door in gesprek te gaan met ondernemers om tot het juiste aanbod te komen. Het helpt als er voor ondernemers een afzetmarkt is voor het product, waarbij het product ook voor andere partijen interessant is.
Toepassing innovatietraject
U start een innovatietraject met uitzicht op inkoop als:
- wat u zoekt nog niet (exact) bestaat
- de stap die ondernemers moeten zetten niet heel groot is
- u bereid bent om (bepaalde) betrokkenheid of toezegging tot inkoop af te geven
- de ontwikkeling ook voor ondernemers interessant is (propositie)
- u de tijd heeft om te wachten op de innovatieve oplossing
- uw organisatie de capaciteit heeft om het traject uit te voeren
Start u een innovatietraject met uitzicht op inkoop dan vraagt u een groot vertrouwen van ondernemers. U verlangt dat zij zelf de ontwikkelkosten van de innovatieve oplossing dragen zonder dat u juridische zekerheid biedt daadwerkelijk over te gaan tot inkoop als het ontwikkelingstraject slaagt. Daarnaast heeft u weinig invloed op het ontwikkeltraject. Is dit vertrouwen onvoldoende aanwezig of wilt u meer invloed dan kunt u overwegen een SBIR of Innovatiepartnerschap starten. Bij deze instrumenten biedt u aanvullende zekerheden aan bedrijven voor afname en/of betaalt u de ontwikkelkosten. Ook kunt u overwegen andere zekerheden te bieden als de beoogde afname te verankeren in beleid en budgetten te reserveren of een ‘letter of intent’ te tekenen.
Stappen innovatietraject met uitzicht op inkoop
- U begint het traject met het in kaart brengen van uw eigen behoefte en de voorwaarden waar de oplossing aan dient te voldoen
- Vervolgens onderzoekt u het aanbod van de markt, bijvoorbeeld via een marktverkenning.
Concludeert u nu dat uw wensen verder gaan dan wat er te koop is, maar dat de technologie om een volgende stap te zetten wel voorhanden lijkt? Dan besluit u verder te gaan met innovatietraject met uitzicht op inkoop. Centraal bij dit traject staat de dialoog met de markt.
- Eerst in een marktconsultatie, waarin u in gesprek met ondernemers. U schetst hierin uw eigen behoefte en scherpt deze aan op basis van de inzichten uit de markt.
- Eventueel publiceert u de behoefte ook in een innovatieagenda zodat voor iedereen duidelijk is waar u behoefte aan heeft
- Eventueel biedt u een proeftuin (testomgeving) aan voor ondernemers om de innovaties in een praktijksituatie te onderzoeken en de effectiviteit te valideren.
Hebben ondernemers de ontwikkel- en testfase van de innovatieve oplossing voltooid, en voldoet dit aan de voorwaarden die u op voorhand heeft gecommuniceerd, ga dan over tot de inkoop van deze oplossing.
- Voor de inkoop kunt u een concurrentiegerichte dialoog gebruiken, waarin u in veel meer detail in één-op-één gesprekken met marktpartijen de opdracht aanscherpt.
- Voorafgaand aan de concurrentiegerichte dialoog kan het verstandig zijn een risicoanalyse uit te voeren.
Het sluitstuk van de concurrentiegerichte dialoog is het opstellen van de uitvraag en het aankopen van de best passende oplossing.