Toelichting markttransformaties
Een markttransformatie is een proces waarin duurzame oplossingen worden ontwikkeld en opgeschaald, en schadelijke praktijken worden afgebouwd en uitgefaseerd. Dit proces gaat door fasen, waarin duurzame oplossingen steeds meer vanuit niches (bijv. klein deel van de markt) worden opgeschaald en het nieuwe normaal worden gemaakt.
Introductievideo markttransformaties:
5 fasen van volwassenheid
We onderscheiden binnen een markttransformatie 5 fasen van volwassenheid, elk met eigen karakteristieken t.a.v. de opbouw van (systemen rondom) duurzame oplossingen en de afbouw van praktijken die dat tegenhouden.
Afhankelijk van in welke fasen de oplossingen zich bevinden kan met de juiste interventies het opkomen van de duurzame oplossingen worden versneld en het niet-duurzame systeem onder druk worden gezet en worden afgebroken.
- Fase 0 - inertie, inzicht wordt geboren: een probleem wordt gesignaleerd en onder de aandacht gebracht.
- Fase 1 - inceptie, babyfase: er ontstaan gefragmenteerde initiatieven waarin wordt geprobeerd om een oplossing voor het probleem te vinden.
- Fase 2 - competitie, kindertijd: door competitie ontstaan steeds meer en betere oplossingen waardoor verbetering wordt versneld.
- Fase 3- integratie, pubertijd: de randvoorwaarden worden ontwikkeld waarin oplossingen kunnen worden opgeschaald en schadelijke praktijken afgebouwd.
- Fase 4 - institutionalisering, volwassenheid: de oplossingen zijn geheel opgeschaald en geïnstitutionaliseerd en schadelijke praktijken zijn uitgefaseerd.
Meer over duurzame markttransformaties leest u in het document TransMissie, de missiegedreven transitieaanpak voor het managen van complexe veranderprocessen.