Rol van innovatieadviseurs bij innovatiegericht inkopen
Als innovatieadviseur beweegt u tussen verschillende projecten en trajecten. U bent de schakel tussen bestuur en opdrachtgevers. U legt verbindingen, adviseert over innovatiemogelijkheden en inspireert door successen en kansen te belichten. U bent pleitbezorger voor een cultuur waarbinnen innovatie en experiment omarmd worden en genereert draagvlak in de organisatie. Niet alleen bij het ontwikkelen van innovaties, maar zeker ook bij het toepassen ervan, is langdurig en breed gedragen commitment een vereiste.
Innovatiegericht inkopen vraagt erom dat alle betrokken medewerkers -in woord en daad- het belang van innovatie inzien. Het vroegtijdig betrekken van (interne) stakeholders hierbij is een vereiste.
Werk aan een innovatiecultuur
Een cultuur waarin de optie ‘dingen anders doen’ openstaat, bevordert u door medewerkers met elkaar in gesprek te laten gaan over de vraag wat ze in hun werk belangrijk vinden en waar ze kansen zien voor verbetering. Stimuleer bewustwording en nieuwsgierigheid, door bijvoorbeeld mensen in aanraking te brengen met innovatieve technologieën en het stimuleren van een dialoog over organisatie uitdagingen voor de nabije toekomst.
Richt een innovatieve omgeving in
Steun en stimuleer ook de inrichting van een praktijkomgeving, zoals een proeftuin, waar de werking van innovatieve oplossingen kan worden uitgetest. Bedrijven en kennisinstellingen kunnen hier tests doen, en potentiële opdrachtgevers van innovatie leren hier innovaties kennen en toepassen. Dit brengt partijen bij elkaar, wat de vraag weer kan stimuleren. Vergeet niet uw succesvolle pilots met opschalingspotentieel te delen met anderen. Dit geldt evenzeer voor pilots of projecten die niet, of minder succesvol zijn. Op het gebied van innovatie valt uit mislukking net zoveel lering te trekken als bij een succesvol project.
Coördineer innovatieprojecten
Goed portfolio-management geeft overzicht, waardoor het makkelijker wordt om te bepalen welke projecten en pilots de meeste potentie hebben. Houd bij welke innovaties in de pijplijn zitten: wie is waarmee bezig, en met welk doel? Door dit systematisch te doen wordt het eenvoudiger om overlap te vermijden, de energie gaat naar de meest kansrijke trajecten. Ook wordt het makkelijker om tijdig te schakelen op het moment dat een ontwikkeling kan worden overgedragen in de keten.
Ondersteun verdere uitrol en opschaling
Het uitrollen en opschalen van innovaties vraagt om opschalingsplannen. Denk hierbij al vroeg na over de rol die de organisatie wil en kan spelen bij de verdere uitrol. Die kan in het verlengde liggen van het project waarvoor de innovatie in gang is gezet, maar het kan uiteraard ook liggen bij andere projecten. Zeker als de innovatie geen specifiek product is, maar een onderliggende technologie, dienst of een manier van werken. In dat geval zijn er mogelijk meerdere toepassingen van dezelfde technologie denkbaar, eventueel bij andere organisaties.
Stel een innovatieambassadeur aan
Bij substantiële innovaties kunt u overwegen een ambassadeur aan te stellen die betrokken is bij de ontwikkeling, maar ook bij de landing en het succes van de innovatie. In eerste instantie om kansrijke ontwikkelingen intern onder de aandacht te brengen, maar ook om te blijven zoeken naar mogelijkheden om externe partijen te betrekken in het toepassen van duurzame oplossingen.
Betrek ook externe platforms als intermediair om de uitrol van uw innovaties te ondersteunen, bijvoorbeeld de incubators op campussen. U heeft de stap van idee naar product al gezet, deze partijen kunnen ondersteuning bieden bij de stap van pilot naar brede commercialisatie. Om zo de technologische en commerciële slagingskans van kansrijke ‘disruptieve innovaties’ te helpen vergroten.
Denk bijvoorbeeld aan de Topsectoren, Techleap.nl of het Startup-officers netwerk van de overheid. Maar er zijn ook andere netwerken en organisaties die van pas komen bij het opschalen en verder uitrollen van innovaties, zoals platform WOW of de Rijks Innovatie Community.
Bekijk ook de andere rollen
Lees wat de rol is van bestuurders, opdrachtgevers en inkopers.