Aankondigen
Aanbestedingsprocedures starten met een aankondiging. Met de aankondiging vertelt u de markt dat u een opdracht gaat plaatsen en nodigt u marktpartijen uit mee te doen aan de procedure. Opdrachten onder de drempel kunnen zonder aankondiging worden aanbesteed, zoals bij een meervoudig onderhandse procedure. Het is ook mogelijk om via een openbare aanbesteding een opdracht onder de drempel in de markt te zetten. (zoals een openbare of niet-openbare procedure). Ook dan vindt een aankondiging plaats via TenderNed.
Op deze pagina:
TenderNed
Publiceren
Inhoud aankondigingsformulier
Aankondiging (elektronisch) publiceren
Nota van inlichtingen - Vragen stellen na aankondiging
Wijzigingen na aankondiging
Opdracht opnieuw op de markt plaatsen
Termijnen
Nationale procedures met voorafgaande aankondiging
TenderNed
De Aanbestedingswet 2012 verplicht het gebruik van de publicatiemodule van TenderNed bij het doen van (voor)aankondigingen, de mededeling van gunningsbeslissingen, rectificaties en de mededeling aan de Europese Commissie van het resultaat van de procedure. De verplichting geldt alleen voor opdrachten boven de Europese aanbestedingsdrempels en bij het (vrijwillig) bekendmaken van (nationale) opdrachten.
Het staat u als aanbestedende dienst vrij om de aankondigingen ook te publiceren op andere media zoals Aanbestedingskalender.nl, (vak)bladen en de eigen website, mits de aankondiging eerst op TenderNed is gepubliceerd. Het gebruik van de inschrijfmodule van TenderNed, die volledig digitaal inschrijven mogelijk maakt, is volgens de wet niet verplicht.
Indien u gebruik maakt van een ander digitaal aanbestedingsplatform dan Tenderned zoals bijvoorbeeld Mercell, dan zal de informatie over de aanbesteding ook op TenderNed moeten worden gepubliceerd. Vaak gebeurt dit automatisch.
Publiceren
In deze stap maakt u op basis van de informatie die u tijdens de opstartfase heeft verzameld de aanbestedingsdocumenten definitief. Het gaat hier onder andere om:
- de selectie- en gunningsleidraad (bij een niet-openbare procedure);
- het beschrijvend document/bestek (openbare procedure) en;
- de inkoop- en contractvoorwaarden.
Daarna publiceert u de aanbestedingsdocumenten via TenderNed. Bij de publicatie wordt gebruikgemaakt van de standaardformulieren zoals deze door het publicatiebureau van de Europese Unie zijn verplicht. De Europese Commissie heeft formulieren gepubliceerd voor de aanbesteding van overheidsopdrachten. Vanaf 25 oktober 2023 gelden in de Europese Unie nieuwe standaardformulieren voor elektronisch aanbesteden (eForms).
Alle geschikte marktpartijen mogen meedoen aan Europese opdrachten. Daarom bestaat de relevante markt uit heel Europa en moet u een Europese opdracht in heel Europa aankondigen.
Wees alert of er in uw aanbestedingsdocumenten stukken geen gevoelige informatie van of over derden staat, zoals omzetcijfers of tot de persoon herleidbare informatie.
Verplicht en vrijwillig aankondigen
Alleen bij de volgende procedures komt geen voorafgaande aankondiging voor:
- de onderhandelingsprocedure zonder aankondiging;
- de enkelvoudig en meervoudig onderhandse procedure.
Kondigt u de opdracht niet aan, terwijl dat wel moet, dan is dat een schending van een vormvoorschrift. Dit kan leiden tot een annulering of het ongeldig verklaren van de aanbesteding of zelfs tot vernietiging van een gesloten overeenkomst. Een als resultaat van een gunningsbeslissing gesloten overeenkomst is namelijk vernietigbaar als u in strijd met de Aanbestedingswet 2012 de overeenkomst heeft gesloten zonder voorafgaande bekendmaking van een aankondiging van de opdracht.
Voor opdrachten onder de Europese drempelbedragen geldt geen (Europese) verplichting tot aankondiging. Maar als u als aanbestedende dienst vrijwillig de keuze maakt om een nationale opdracht vooraf aan te kondigen, is volgens de Aanbestedingswet 2012 (voor)aankondiging via TenderNed verplicht.
Belang van de aankondiging
In de aankondiging van een opdracht staat volgens welke voorwaarden en criteria partijen worden toegelaten tot de procedure van opdrachtverlening, hoe een eventuele voorselectie verloopt en volgens welke criteria u besluit wie de opdracht zal uitvoeren. Daarmee vormt de aankondiging een goede beschrijving van de procedure. Wijkt u tijdens de procedure af van wat u in de aankondiging heeft beschreven en voelt een belanghebbende zich daardoor benadeeld, dan kan hij hieraan rechten ontlenen.
Het is belangrijk dat u zich goed realiseert dat u via de aankondiging het verloop van de aanbestedingsprocedure gedetailleerd vastlegt. Op gemaakte keuzes kunt u in principe niet meer terugkomen.
Het doen van een vooraankondiging
Naast een reguliere verplichte aankondiging van een opdracht kunt u ook een zogenoemde vooraankondiging doen. Het doen van een vooraankondiging is facultatief en kan voor meerdere doelen gebruikt worden. Ten eerste kunt u daarmee de minimumtermijn voor het indienen van inschrijvingen verkorten tot uiterlijk 22 kalenderdagen. Voorwaarde daarbij is dat de vooraankondiging ten minste 52 kalenderdagen en ten hoogste 12 maanden voor de definitieve aankondiging van de opdracht geplaatst wordt. Ten tweede kunt u een vooraankondiging ook gebruiken om ondernemingen alvast te informeren over de opdrachten die u in de toekomst wilt plaatsen. Ondernemingen kunnen geen rechten ontlenen aan een dergelijke vooraankondiging.
Als u gebruik maakt van een vooraankondiging, dan moet u uw opdracht in ieder geval in het Europese publicatieblad publiceren. Aanvullende publicatie in andere media is toegestaan, maar niet verplicht. De vooraankondiging mag pas bekend worden gemaakt via andere media, nadat de kennisgeving via TenderNed aan de Europese Commissie (Tenders Electronics Daily, TED) is toegezonden. De aanvullende bekendmaking mag geen andere informatie bevatten dan de aankondiging in TED.
Inhoud aankondigingsformulier
In het aankondigingsformulier verstrekt u de volgende gegevens:
- diverse inlichtingen over uw organisatie;
- de beschrijving van het voorwerp van de opdracht;
- de door u gehanteerde voorwaarden en criteria en;
- de beschrijving van het verloop van de procedure.
Voorbeelden standaardformulieren
Voor de vooraankondiging en de aankondiging van een Europese opdracht bestaan verschillende standaardformulieren (eForms).
Aankondiging (elektronisch) publiceren
De belangrijke onderdelen van de aankondiging bij een Europese procedure met voorafgaande bekendmaking via TenderNed.
Publicatie op TED
De huidige Aanbestedingswet 2012 verplicht aanbestedende diensten al hun aankondigingen op TenderNed te publiceren. De verplichting geldt alleen voor opdrachten boven de Europese aanbestedingsdrempels en bij het (vrijwillig) bekendmaken van (nationale) opdrachten. Voor opdrachten boven de Europese drempelbedragen is er sinds 1 juli 2017 de verplichting bij om de gehele procedure digitaal te laten verlopen. Deze verplichting geldt voor aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven. Volledig digitaal aanbesteden kan via TenderNed, of een van de andere aanbestedingsplatforms. Een opdracht die in het kader van een Europese procedure wordt geplaatst, moet via TenderNed worden aangekondigd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De aankondigingen worden via TenderNed gepubliceerd op TED (Tenders Electronic Daily). TED is de onlineversie van het S-supplement op het Publicatieblad van de Europese Unie, bestemd voor Europese aanbestedingen. TED is de enige officiële elektronische bron van alle overheidsopdrachten in Europa. TED biedt aanbieders in 23 talen gratis toegang tot potentiële opdrachten.
Door een importkoppeling in TenderNed, is het mogelijk om aankondigingen die niet in TenderNed worden aangemaakt, eerst op TenderNed te publiceren. Zo voldoet u als aanbestedende dienst aan uw wettelijke verplichting. Met TenderNed kan Nederland voldoen aan de statistiekverplichting die geldt voor EU lidstaten. Het blijft de verantwoordelijkheid van u als aanbestedende dienst om te zorgen dat de publicatie conform de wettelijke eisen op TenderNed verschijnt.
TenderNed stuurt Europese aankondigingen centraal door naar het platform van de Europese Unie (TED). Daarna kan de aankondiging op andere websites dan TenderNed worden geplaatst.
In mei 2021 is publicatie op TED gewijzigd. Een aankondiging moet eerst op TED gepubliceerd worden en wordt dus niet direct op TenderNed zichtbaar. Deze mag op TenderNed gepubliceerd worden 48 uur na verzending aan TED, ook als die dan nog niet op TED staat.
Met de introductie van de eForms staan aankondigingen die voor 12:00 zijn verstuurd, vaak de volgende dag online op TED en TenderNed. Aankondigingen die op maandag tot en met donderdag na 12.00 uur zijn verstuurd, staan doorgaans de volgende dag rond 9.00 uur op beide platforms live óf anders een dag later rond 9.00 uur.
Aankondigingen die op vrijdagen zijn verstuurd, verschijnen 48 uur later op het aankondigingenplatform van TenderNed. Op TED verschijnt de publicatie maandagochtend rond 9.00 uur.
Publicatie elders
U kunt in aanvulling op een Europese publicatie via TenderNed uw aankondiging ook nog in andere media publiceren. Voorwaarde is dat u dezelfde informatie verstrekt als in uw officiële bekendmaking is opgenomen en dat u niet elders aankondigt vóórdat de aankondiging ter publicatie via TenderNed op TED is verzonden.
Nota van inlichtingen - Vragen stellen na aankondiging
In de verschillende fases van het aanbestedingsproces kunnen ondernemingen om een toelichting vragen over wat in de aankondiging, het bestek of de selectieleidraad is vermeld. U kunt in het aankondigingsformulier of de selectie- of gunningsleidraad een uiterste datum opnemen voor het stellen van vragen.
De vragen in de selectiefase bij een niet openbare procedure hebben vaak betrekking op de toepassing van uitsluitingsgronden, minimumeisen en selectiecriteria. In de gunningsfase zijn de vragen meestal gerelateerd aan het bestek, de toepassing van (sub)gunningscriteria, wegingsfactoren en bijzondere uitvoeringsvoorwaarden. Er zijn dan altijd 2 rondes om vragen te stellen, zowel in de selectiefase als in de gunningsfase. Bij openbare procedures is dit onderscheid er niet. Desondanks kan je dan ook kiezen om meerdere vragenrondes te organiseren, zeker als het een complex traject betreft. Op deze manier kunnen de antwoorden op de gestelde vragen in de eerste ronde nog verduidelijkt worden in de tweede ronde.
Bij alle procedures kunt u voor het sluiten van de inschrijvingstermijn een informatiebijeenkomst houden of een bezichtiging ter plaatse organiseren. Informatie over een dergelijke informatiebijeenkomst of bezichtiging moet u vooraf in de aankondiging of het aanbestedingsdocument opnemen.
Het is verstandig om vragen alleen schriftelijk te laten stellen en te beantwoorden en mondelinge vragen alleen toe te staan op een informatiebijeenkomst. Om concurrentievervalsing en belangenverstrengeling te voorkomen, is het raadzaam om terughoudend om te gaan met een-op-een contacten over de inhoud van het aanbestedingsdocument. Uiteraard is het verstrekken van informatie over het verloop van de procedure altijd toegestaan. Wij adviseren u vragen uitsluitend schriftelijk te beantwoorden. Antwoorden die telefonisch of mondeling gegeven zijn op een informatiebijeenkomst kunt u het beste schriftelijk bevestigen.
Nota van inlichtingen
De door u gegeven antwoorden legt u vast in een nota van inlichtingen. Deze publiceert u via het aanbestedingsplatform dat u gebruikt voor de procedure. Bij de procedures met voorselectie zijn alle gegadigden u na de inschrijvingsfase bekend. U kunt het toezenden van de antwoorden op vragen over de gunnings(leidraad) dan ook beperken tot degenen die u heeft uitgenodigd een inschrijving te doen.
U bent verplicht om uiterlijk 10 dagen voor de uiterste termijn van de ontvangst van inschrijvingen nadere inlichtingen over de aanbestedingsdocumenten te verstrekken. Dit betreft zowel het beantwoorden van door ondernemers gestelde vragen als het op uw eigen initiatief verstrekken van informatie. Indien inschrijvers in een versnelde procedure inlichtingen vragen over de aanbestedingsdocumenten, dan dient u deze uiterlijk 4 dagen voor de uiterste datum van inschrijving te verstrekken .
Een verzoek om inlichtingen moet tijdig, voor de uiterste datum voor de indiening van de inschrijvingen zijn gedaan. Vragen die niet tijdig zijn gesteld, hoeft u in beginsel niet te beantwoorden. Wat tijdig is, hangt af van het aantal inlichtingen dat wordt gevraagd en de complexiteit daarvan. Als bijvoorbeeld een ondernemer pas 12 dagen voor de uiterste inschrijftermijn een groot aantal of een aantal complexe vragen stelt, dan kan u redelijkerwijs niet verweten worden dat u niet of niet uiterlijk 10 dagen voor de uiterste inschrijfdatum de nadere inlichtingen verstrekt. Mogelijk wilt u de vragen wel beantwoorden indien de antwoorden essentieel zijn om een goede inschrijving te kunnen doen. In dat geval ligt het voor de hand om de indieningstermijn te verlengen. Dit doet u door in TenderNed via het standaardformulier 'Kennisgeving van veranderingen of aanvullende informatie'.
Het kan ook zijn dat een ondernemer u wel tijdig om nadere inlichtingen heeft gevraagd, maar dat u om welke reden dan ook pas later dan uiterlijk tien dagen voor sluiting van de termijn kunt antwoorden. In dat geval bent u verplicht de termijn voor de ontvangst van de inschrijvingen te verlengen om alle ondernemers voldoende tijd te geven de nieuwe informatie bij hun inschrijving mee te nemen. Het is verstandig een nota van inlichtingen te verzenden ruim voor het verstrijken van de uiterste termijn van de ontvangst van inschrijvingen. Zodoende blijft er nog enige tijd over voor het beantwoorden van nieuwe vragen over de nota van inlichtingen.
De Aanbestedingswet 2012 geeft geen uiterlijke termijn voor het verstrekken van inlichtingen over de aanbestedingsdocumenten in de selectiefase. In het Aanbestedingsreglement Werken 2016 (ARW 2016) is wel een termijn opgenomen. Het ARW 2016 geeft als verplicht te volgen richtsnoer voor het aanbesteden van werken onder de drempel zelf invulling aan de uiterlijke termijn uiterste datum voor het verstrekken van een nota van inlichtingen in aanmeldfase. Deze bedraagt voor zowel Europese als nationale procedures 6 dagen voor de uiterlijke termijn van ontvangst van de verzoeken tot deelneming. Bij een versnelde procedure bedraagt voornoemde termijn voor zowel Europese als nationale procedures 4 dagen. Formuleer de antwoorden zo dat ze niet naar een vragensteller kunnen worden herleid. De antwoorden mogen ook geen bedrijfsvertrouwelijke informatie bevatten en mogen de specificaties van de aankondiging niet wezenlijk wijzigen.
Klachtafhandeling en de nota van inlichtingen
Vragen en verzoeken die gericht zijn op verduidelijking van aspecten van de aanbestedingsprocedure moet de ondernemer tijdig bij de aanbestedende dienst inbrengen, opdat u daarop in de nota van inlichtingen kan ingaan en mogelijk nog aanpassingen kan doen in de aanbestedingsstukken. Wanneer de ondernemer het oneens blijft met uw reactie in de nota van inlichtingen kan hij bij de aanbestedende dienst een klacht indienen. Dat geldt ook als een reactie geheel uitblijft.
Het ministerie van Economische Zaken (EZ) neemt verschillende maatregelen om de rechtsbescherming bij aanbesteden voor ondernemers te verbeteren. Hieronder valt ook de klachtafhandeling bij aanbesteden. Eén van de maatregelen is het op termijn verplicht stellen van een laagdrempelige klachtenregeling voor alle aanbestedende diensten, met een onafhankelijk klachtenloket. PIANOo adviseert aanbestedende diensten zich hier tijdig op voor te bereiden.
Wijzigingen na aankondiging
Na de publicatie van de aankondiging van een opdracht in het EU-publicatieblad (maar voor de sluitingsdatum van de aanbesteding) kunt u het aankondigingsformulier en de aanbestedingsdocumenten via TenderNed wijzigen met een officieel EU-rectificatieformulier. Als het belangrijke wijzigingen van de voorwaarden in de opdracht betreft, dan zult u de oorspronkelijk gestelde termijnen moeten aanpassen om de inschrijvers tijd te geven hun in voorbereiding zijnde of al ingediende inschrijving aan te passen.
Na de sluiting van de aanmeldings- en of inschrijvingstermijn mag u geen wezenlijke wijzigingen meer aanbrengen in de selectie- en gunningsprocedure. Een wijziging is wezenlijk als daardoor de kring van potentiële gegadigden wordt vergroot. Dit is aan de orde als verwacht mag worden dat door de wijzigingen andere bedrijven dan de oorspronkelijke inschrijvers zich zouden hebben ingeschreven. Niet-wezenlijke wijzigingen, waarmee de kring van gegadigden niet wordt vergroot, zoals een wijziging van adressen en contactpersonen, zijn toegestaan. Zaken als bestek, geschiktheidseisen, selectiecriteria en gunningscriteria mag u niet meer aanpassen.
Wilt u toch wezenlijke wijzigingen doorvoeren, dan kan dat alleen door de procedure af te breken. Daarna mag u de gewijzigde opdracht gaan aanbesteden.
Voorbeeld Standaardformulier: Kennisgeving van veranderingen of aanvullende informatie(pdf) op simap.europa.eu
Opdracht opnieuw op de markt plaatsen
U mag een opdracht niet opnieuw in de markt zetten (heraanbesteding) zonder dat u de opdracht wezenlijk wijzigt ten opzichte van de wijze waarop deze eerder in de markt is gezet. U dient de voorwaarden (geschiktheidseisen en/of specificaties) van de opdracht wezenlijk aan te passen zodat er genoeg verschil is met de wijze waarop de opdracht eerder in de markt is gezet.
De regel is dus dat u een aanbesteding, nadat u deze heeft ingetrokken, niet onder dezelfde voorwaarden/ongewijzigd opnieuw in de markt mag zetten. Uitzonderingen hierop zijn:
- Als er uitsluitend inschrijvingen zijn gedaan die zowel onregelmatig of onaanvaardbaar zijn.
- Als geen partij heeft ingeschreven of alleen ongeschikte inschrijvingen zijn gedaan. Hieronder wordt verstaan onregelmatige en onaanvaardbare inschrijvingen die zo gebrekkig zijn, dat zij met niet-gedane inschrijvingen worden gelijkgesteld.
Voorbeelden van een onregelmatige inschrijving zijn een offertes die niet voldoen aan de vereisten in de aanbestedingsstukken, zoals voldoen aan het programma van eisen of bijvoorbeeld te laat zijn ingediend of door als abnormaal laag zijn beoordeeld. Als er aantoonbaar sprake is van ongeoorloofde afspraken of corruptie, dan dient een inschrijving ook als onregelmatig te worden aangemerkt. Een onaanvaardbare inschrijving is een die niet aan de gestelde geschiktheidseisen voldoet, of waarvan de prijs het door u begrote bedrag, vastgesteld en gedocumenteerd voor de aanvang van de aanbestedingsprocedure, overschrijdt.
In het eerstgenoemde geval (alleen onregelmatige of onaanvaardbare inschrijvingen) mag u een mededingingsprocedure met onderhandeling of een concurrentiegerichte dialoog toepassen of een onderhandelingsprocedure zonder aankondiging, waarbij u alleen de oorspronkelijke inschrijvers mag betrekken die aan de gestelde minimum geschiktheidseisen voldoen en waarop geen uitsluitingsgronden van toepassing zijn. Voorwaarde is dat u de oorspronkelijke voorwaarden van de opdracht (geschiktheidseisen en/of specificaties) niet mag wijzigen. In het tweede bovengenoemde geval, dus als er geen inschrijvingen zijn verkregen of alleen ongeschikte inschrijvingen, mag u een onderhandelingsprocedure zonder aankondiging toepassen. Ook dan mag u de oorspronkelijke voorwaarden van de opdracht (geschiktheidseisen en/of specificaties) niet wijzigen.
Verder is heraanbesteding pas mogelijk nadat u de voorwaarden (geschiktheidseisen en specificaties) van uw opdracht wezenlijk aanpast. Ook kunt u tot heraanbesteden overgaan als na verloop van tijd de marktomstandigheden zodanig gewijzigd zijn dat met uw budget wel een succesvolle aanbesteding verwacht mag worden.
Let op: Inschrijvingen die incompleet zijn enzovoort zijn ongeldige inschrijvingen, maar zijn daarom niet onregelmatig of onaanvaardbaar.
Termijnen
Alle termijnen genoemd in de Aanbestedingswet 2012 zijn minimumtermijnen. U moet inschrijvers voldoende tijd geven voor het indienen van een van een inschrijving. Uitgangspunt van de Aanbestedingswet 2012 is dat u als aanbestedende dienst met elektronische middelen kosteloze, rechtstreekse en volledige toegang tot de aanbestedingsstukken geeft.
Het vaststellen van termijnen baseert u op de aard en complexiteit van de opdracht waarbij de voorgeschreven minimumtermijnen moeten worden gerespecteerd. De door u gehanteerde termijnen mogen altijd langer zijn dan de minimumtermijnen. Onder bepaalde omstandigheden kunnen de minimumtermijnen worden verkort. Een verkorting gebaseerd op het doen van een vooraankondiging is niet toegestaan als de uiteindelijk aan te besteden opdracht wezenlijk afwijkt van de omschrijving daarvan in de vooraankondiging.
Elektronisch opgestelde aankondigingen (en aankondigingen in het kader van een versnelde procedure) die via TenderNed naar het officiële Publicatiebureau van de Europese Unie (TED) zijn gestuurd, worden uiterlijk 48 uur na verzending bekendgemaakt. Houd er daarom rekening mee dat de termijnen al gaan lopen na verzending van de aankondiging, terwijl ondernemingen nog geen kennis kunnen nemen van de aankondiging. U moet de verzenddatum van de aankondiging kunnen aantonen.
Factsheet: Termijnen Aanbestedingswet 2012
Visiedocument: Termijnen - Visiedocument 1
Termijnen in de verschillende Europese procedures
Meer informatie: Termijnen bij openbare procedures
Meer informatie: Termijnen bij procedures met voorselectie
Nationale procedures met voorafgaande aankondiging
De verplichting om opdrachten via TenderNed aan te kondigen geldt alleen voor opdrachten boven de Europese aanbestedingsdrempels. Toch is het verstandig te overwegen om wat in de vorige paragrafen is beschreven, vrijwillig toe te passen op opdrachten onder de drempel. Het kan zijn dat u volgens de Aanbestedingswet 2012 (en/of uw inkoopbeleid) niet verplicht bent voor een procedure met voorafgaande bekendmaking te kiezen maar dat dit uit inkoop technische overwegingen wel verstandig is. Bijvoorbeeld omdat u de markt wilt prikkelen een beter en/of goedkoper product (werk of dienst) te leveren. Kiest u voor het vrijwillig aankondigen van een nationale opdracht, dan bent u als aanbestedende dienst ook gehouden deze aankondiging via TenderNed te doen. De verplichting geldt niet voor enkelvoudig en meervoudig onderhandse nationale procedures.
Bij niet-Europese opdrachten ('opdrachten onder de drempel') kunt u kiezen of u met voorafgaande bekendmaking marktpartijen uitnodigt mee te doen aan de procedure (bijvoorbeeld nationale openbare of niet-openbare procedure) of dat een besloten (onderhandse) procedure volgt waarbij u een aantal marktpartijen uitnodigt. Als u kiest voor een procedure met voorafgaande bekendmaking dan , dan kondigt u uw opdracht aan via TenderNed. Na de vrijwillige aankondiging van een nationale opdracht via TenderNed, kunt u deze ook via andere media publiceren. Bijvoorbeeld uw eigen website, de lokale krant of externe website. Voor niet-Europese procedures kunt u de termijnen van de verschillende stappen zelf bepalen en zich daarbij laten leiden door de complexiteit van de opdracht. Het is niet verplicht onderscheid te maken tussen selectie- en gunningscriteria, PIANOo adviseert u echter dit wel te doen.
Bij een nationale procedure kunt u in beginsel zelf bepalen welke informatie u in de aankondiging verstrekt. Het Aanbestedingsreglement Werken 2016 (ARW 2016) is overigens als verplicht richtsnoer aangewezen voor het aanbesteden van werken onder de Europese aanbestedingsdrempel. In dit reglement staan ook specifieke bepalingen opgenomen voor de aankondiging van nationale procedures. Ook toepassing van de Gids Proportionaliteit is van toepassing op alle inkopen onder de aanbestedingsdrempels.
Verklaart u bij de aankondiging in aanvulling op de verplichte regelgeving andere reglementen en voorwaarden van toepassing, dan moet u zich ook houden aan de bepalingen die hierin over de aankondiging van een opdracht zijn opgenomen. Ten slotte moet u ook bij nationale procedures in de aankondiging duidelijk maken hoe de procedure zal verlopen. U moet de opdracht helder beschrijven en bekendmaken op basis van welke criteria u gaat gunnen. Hoofdprincipes zijn niet-discrimineren, proportioneel en transparant handelen.