Inkopen van duurzaam textiel
Bedrijfskleding is een productgroep die geschikt is om duurzaam in te kopen en de milieu- en sociale impact serieus te verminderen. Er zijn voldoende duurzame opties en vaak zijn de materialen aan het eind van de levensduur steeds beter herbruikbaar, aangezien hier al rekening mee is gehouden bij de materiaalkeuze.
Alle informatie over inkopen vindt u in het dossier Inkoopproces.
Op deze pagina:
Soorten bedrijfskleding
Bepaal de behoefte
Betrek MVI-criteria
Creëer intern draagvlak
Verken de markt
Voer een draagproef uit
Soorten bedrijfskleding
Er zijn verschillende soorten bedrijfskleding. Bepaal vooraf welke kleding u nodig heeft.
Bedrijfs- of veiligheidskleding
Er is een verschil tussen bedrijfs- en veiligheidskleding. Redenen voor de aanschaf van bedrijfskleding kunnen zijn: ter bescherming van de eigen kleding van de werknemers, een professionele uitstraling, herkenbaarheid en organisatie-identiteit. Veiligheidskleding heeft als doel dat werknemers hun taak veilig en beschermd kunnen uitvoeren. Voor veiligheidskleding worden daarom speciale materialen en stoffen gebruikt. Deze strenge technische eisen en normen maken veiligheidskleding in verhouding tot bedrijfskleding niet alleen moelijker in te kopen, maar ook moelijker her te gebruiken.
Custom-made en standaard producten
Bepaal in de voorbereiding van uw aanbesteding of u custom-made (op maat gemaakte kleding voor een organisatie) of standaard-van-de-plank (bijvoorbeeld t-shirts met standaard maatvoering) kleding nodig hebt. De wijze waarop u op duurzaamheid stuurt, is afhankelijk van uw inkoopbehoefte. Bij custom-made kleding kunt u meer sturen op duurzaamheid in het ontwerp. Echter wanneer deze kleding andere specificaties heeft dan in de markt gebruikelijk zijn, is deze kleding wellicht moeilijker te verwerken aan het einde van de levensduur. Bij standaard kleding is het sturen op kledingontwerp lastig, maar kan uw aandacht gaan naar de wijze waarop de retourname en hoogwaardig hergebruik is georganiseerd. Van de standaard producten bestaan immers grote volumes, waarmee verwerking eenvoudiger is.
Bepaal de behoefte
Betrek bij het bepalen van uw inkoopbehoefte ook de duurzaamheidsambities van uw organisatie. Wat heeft uw organisatie echt nodig en op welke duurzaamheidsaspecten wilt u inzetten? Sluit zoveel mogelijk aan bij het duurzaamheidsbeleid en de organisatiestrategie van uw organisatie. Houd daarnaast ook rekening met nationaal beleid op het gebied van textiel en maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI).
Betrek MVI-criteria
De landelijke criteria voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) zijn beschikbaar via de MVI-criteriatool. Dit is een hulpmiddel voor overheden die MVI-beleid en ambities concreet willen maken. Ook voor de reiniging van bedrijfskleding zijn criteria opgesteld. Met behulp van de tool kunt u criteria verzamelen voor diverse MVI-thema’s en op 3 ambitieniveaus.
Sociale aspecten
De MVI-criteria gaan niet alleen in op milieu-aspecten, maar ook in op de sociale impact. Naast ketenverantwoordelijkheid (ISV) is deze productgroep ook uitermate geschikt om Social Return On Investment toe te passen. U kunt bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten tijdens inzamel- en sorteringsprocessen of leer- en/of stageplaatsen aanbieden.
Sustainable Development Goals (SDG’s)
U kunt er voor kiezen om de SDG’s te relateren aan uw huidige activiteiten, bijvoorbeeld door deze te koppelen aan de resultaten van een aanbesteding. Bij de inkoop van kleding kan gedacht worden aan SDG 14 (leven in het water), 13 (klimaatactie) of 1 (bestrijding van armoede).
Inkoopcategorie Rijk
De inkoopcategorie Bedrijfskleding regelt de inkoop door het Rijk van werkkleding en werkschoeisel, persoonlijke beschermingsmiddelen, sportkleding en reiniging van bijvoorbeeld kleding. In het categorieplan Bedrijfskleding staat de actuele stand van zaken en koers voor de komende jaren. Deze koers is hoe het Rijk doelen op het gebied van duurzaamheid wil bereiken. SDG 12 beschrijft de duurzame consumptie en productie van kleding en textiel. De categorie levert een bijdrage aan de omvorming van de textielsector tot een sector die in 2050 circulair, schoon, eerlijk en effectief is.
Creëer intern draagvlak
Duurzaam inkopen van bedrijfskleding is een thema dat breder gedragen dient te worden dan door alleen de inkoopafdeling. Het raakt immers meerdere afdelingen. Het creëren van intern draagvlak kost tijd en energie. U en uw organisatie kunnen hier een actieve rol in spelen, door te kijken hoe het inkoopbeleid inhaakt op duurzame en circulaire organisatiedoelstellingen. Door het in een vroeg stadium betrekken van een groep eindgebruikers en hen samen met andere stakeholders actief te betrekken in de besluitvormingsprocessen, creëert u draagvlak voor uw project. Voor het creëren van draagvlak en het concretiseren van organisatie- of inkoopdoelstellingen kan gebruik gemaakt worden van het Ambitieweb.
Verken de markt
De markt voor bedrijfskleding en textiel is volop in ontwikkeling. Voor een aanbesteding is een helder beeld van de meest recente ontwikkelingen benodigd en daarom is het uitvoeren van een marktconsultatie bij aanbestedingen vaak aan te bevelen. Ook kan een marktconsultatie u inzicht geven in de marktstructuren en prijzen. Uiteraard kunt u de milieu- en sociale impact op de agenda van een marktconsultatie zetten.
Voer een draagproef uit
Omdat naast duurzaamheid draagcomfort en veiligheid ook van groot belang zijn, kunt u denken aan een draagproef. De kledingstukken worden door de kledingdragers zelf uitgebreid getest. Er zijn meerdere manieren om de draagproef in te richten (bijvoorbeeld de draagproef ambulancekleding). Betrek een dragersgroep vroegtijdig in het proces om gezamenlijk de draagproef vorm te geven en geef duidelijk aan wat u van de groep verwacht.