Monitor Beter aanbesteden 2022
Hoe staat het met de randvoorwaarden voor een professionele inkooppraktijk? Weten opdrachtgevers wat de markt hen te bieden heeft, zijn bedrijven op de hoogte van de de aanbestedingsregels en -procedures en bieden zij een passend aanbod? En hoe ervaren deze partijen de onderlinge dialoog? Daar ging de Monitor Beter Aanbesteden over. Uit de resultaten blijkt dat aanbestedende diensten en ondernemers opvallend positiever zijn over zichzelf, dan over elkaar. We lichten er een paar bevindingen uit.
In samenwerking met Significant Synergy zetten de partners van het programma Beter Aanbesteden in oktober 2022 een vragenlijst uit onder aanbestedende diensten en marktpartijen. In de vragenlijst zijn zogenoemde spiegelvragen gesteld, waarbij we het perspectief van zowel opdrachtnemers als opdrachtgevers op een thema uitvroegen. Met 88 respondenten is de grootte van de steekproef beperkt, met name in de categorie kleine lokale overheid en speciale sectorbedrijven. Toch levert de Monitor een aantal interessante bevindingen in op.
Positiever over zichzelf dan over andere partij
Opvallend is dat respondenten van aanbestedende diensten en marktpartijen beduidend positiever zijn over zichzelf, dan over de andere groep. Aanbestedende diensten zijn daarentegen wel positiever bij stellingen over marktpartijen dan andersom. De respondenten van de marktpartijen zijn dus kritischer over verschillende aanbesteding- en samenwerkingsaspecten van aanbestedende diensten, dan aanbestedende diensten over zichzelf of over marktpartijen.
Belevingsverschillen
Over de stelling ‘Aanbestedende diensten bieden veel ruimte voor dialoog tijdens de aanbesteding’ verschilden aanbestedende diensten en marktpartijen het meest van mening. Ook de stelling ‘Marktpartijen zijn goed op de hoogte van de huidige aanbestedingsregels en procedures’ laat een duidelijk verschil in beleving zien tussen aanbestedende diensten en marktpartijen. Markpartijen waren het gemiddeld eens met deze stelling, terwijl veel aanbestedende diensten neutraal antwoordden. Als het gaat om samenwerkingsaspecten zijn marktpartijen minder positief over aanbestedende diensten, dan andersom. Het gaat dan om stellingen over zorgvuldige en goed toegelichte gunningsbeslissingen of de proportionele verdeling van risico’s en aansprakelijkheden.
Aan de slag met de resultaten
De resultaten van de Monitor worden gebruikt in de activiteiten van Beter Aanbesteden in 2023, in 2024 volgt weer een nieuwe meting. In 2023 focust het programma op dialoog en toepassingsbevordering van (mkb)vriendelijke aanbestedingsinstrumenten en -vormen. We stimuleren dat aanbestedende diensten en markpartijen samenkomen tijdens onder meer regionale marktdagen, om de verschillen in beleving te bespreken en meer begrip en waardering voor elkaars perspectief te creëren. Ook in 2023 gaan regiomanagers van Beter Aanbesteden in gesprek met aanbestedende diensten en marktpartijen om hen (meer) aan elkaar te verbinden.
Download rapport
Zie het rapport voor een uitgebreide toelichting op de monitor en de volledige resultaten.