Mobiliteitsbeleid en wetgeving
In augustus 2021 is de Clean Vehicles Directive (CVD) geimplementeerd in de Regeling bevordering schone wegvoertuigen (Rbsw). Er zijn echter meerdere afspraken gemaakt zowel op Europees niveau als binnen Nederland. Door minder vervoersbewegingen en duurzamere mobiliteit kan uitstoot worden beperkt.
Regeling bevordering schone wegvoertuigen
Eén van de belangrijkste Europese richtlijnen is de Europese Richtlijn 2019/1161/EU, ook Clean Vehicles Directive (CVD) genoemd. Deze richtlijn is geimplementeerd in de nationale Regeling bevordering schone wegvoertuigen.
Overige Europees mobiliteitsbeleid
Er is naast de Clean Vehicles Directive meer Europese regelgeving en beleid die relevant is voor het opstellen van mobiliteitsbeleid. Er zijn niet alleen meerdere Europese richtlijnen, ook is in december 2019 de Green Deal gepresenteerd met de ambitie van klimaatneutraliteit voor 2050. Voor 2030 is het doel: een CO2-reductie van 55% ten opzichte van 1990. Voor vervoer is het ambitieuzer. Voor 2035 is het doel: vermindering van de broeikasgasemissies van 100% ten opzichte van 1990. In juli 2021 heeft de Europese Commissie een groot pakket aan maatregelen (Fit for 55) gepresenteerd.
Over nationaal mobiliteitsbeleid
Het Klimaatakkoord is nationaal het leidende beleidsdocument voor de verduurzaming van transport en dan met name de reductie van CO2. In juni 2019 heeft het kabinet het Klimaatakkoord gepresenteerd en is begonnen met de uitvoering. Naast het Klimaatakkoord zijn er ook nog Green deals, bestuursakkoorden, convenanten en verschillende nationale initiatieven en beleidsdocumenten. Samen vormen deze afspraken het nationale mobiliteitsbeleid.