Van MVI naar MVOI
U maakt pas echt impact als niet alleen de afdeling inkoop maar heel uw organisatie op alle niveaus betrokken is. Vandaar dat we niet spreken van MVI maar van MVOI: de ‘O’ van (intern) ‘opdrachtgeven’ gaat vooraf aan het inkopen. Van visie- en planvorming tot opdrachtgeven en inkopen: uw hele organisatie zet zich in voor de doelen die u wilt bereiken.
Wat is intern opdrachtgeverschap?
Met intern opdrachtgeverschap wordt gedoeld op het geheel aan interne processen en activiteiten in een organisatie om tot een eenduidige behoeftestelling (vertaling van de beleidsdoelen naar concrete uitvoeringsactiviteiten) en beoogde uitvoering door marktpartijen te komen. Dit speelt zich dus af binnen die organisatie en daarbij zijn in de regel meerdere spelers, lagen en organen betrokken, van bestuurlijk tot ambtelijk niveau.
Ook u kunt met uw (inkoop)opdracht bijdragen aan de maatschappelijk doelen (afspraken) die we ons als overheid gesteld hebben. Bekijk in deze video hoe u dat kunt doen.
- MPEG4 Video | MP4 | 658.5 MB
- Material Exchange Format Video | MXF | 3.3 GB
- WebM Video | WEBM | 71.3 MB
- MPEG4 Web HD Video | MP4 | 339.5 MB
- Audiospoor Audio | MP3 | 16.4 MB
- Onderschrift bestandOnderschrift | SRT | 14.1 kB
- Onderschrift bestandOnderschrift | VTT | 13.3 kB
- Onderschrift bestandOnderschrift | TXT | 8.9 kB
Nationaal plan MVI
Wie het Nationaal Plan MVI 2021-2025 onder ogen krijgt valt meteen op dat de rol van opdrachtgever op de titelpagina breed uitgemeten wordt. De titel luidt immers ‘Opdracht Geven met Ambitie, Inkopen met Impact’. Ook het in mei 2022 gepubliceerde Manifest MVOI heeft een naamsverandering ondergaan. We spreken nu over het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI). Hieruit blijkt dat er sprake is van een verschuiving van MVI als specifiek inkoop-gerelateerd onderwerp naar borging van duurzaamheid in de hele organisatie, inclusief de opdrachtgever. We spreken in dat geval van duurzaam intern opdrachtgeverschap.
Verbinding ambitie en praktijk
Uit het rapport Sturen op duurzame resultaten blijkt dat het maken van de verbinding tussen de bestuurlijke duurzaamheidsambities en de uitvoerings- en inkooppraktijk een actueel thema is. De bij het onderzoek betrokken organisaties zijn stuk voor stuk bezig om de verbinding te leggen tussen de (bestuurlijke) duurzaamheidsambities enerzijds en de daadwerkelijke projecten anderzijds. Ook blijkt dat maatschappelijk verantwoord inkopen al lang niet meer alleen de taak is van de inkoper, maar een organisatiebrede verantwoordelijkheid is. In het Nationaal Plan MVI 2021-2025 wordt het belang beschreven van een brede borging van MVI in de organisatie. Nog altijd komt de verantwoordelijkheid voor MVI vaak te liggen bij de inkoopafdeling terwijl de kern juist ligt bij goed opdrachtgeverschap.
Sturingsmechanismen
We maken bij intern opdrachtgeverschap onderscheid tussen 2 typen sturingsmechanismen:
- een formele sturingslijn op basis van doelen, beleid, procedures en rapportage
- een informele sturingslijn, gebaseerd op informeel leiderschap, persoonlijke interesses, kennisontwikkeling, communicatie en draagvlak.
Betrokkenheid interne opdrachtgever
Betrokkenheid van de interne opdrachtgever bij MVI is niet vanzelfsprekend. Er is echter wel een aantal manieren om die betrokkenheid te stimuleren, zowel via de formele als de informele lijn.
- Inrichting processen
Wanneer gebruik gemaakt wordt van de formele sturingslijn, is het inrichten van processen gericht op betrokkenheid van opdrachtgever een oplossing. Door bijvoorbeeld te kiezen voor een proces waarbij de project- of aanbestedingsaanpak wordt beoordeeld door een tenderboard en/of een budgethouder komt MVI altijd langs in de besluitvorming. Hiermee wordt MVI ingebed in de organisatie. Ook monitoring en structurele terugkoppeling draagt daaraan bij. - Ambitieweb
Het Ambitieweb helpt publieke opdrachtgevers letterlijk om doelstellingen concreet te maken voor inkoopopdrachten. De tool is op verschillende manieren, niveaus en momenten te gebruiken. Zo kunt u op organisatie- of programmaniveau ambities van de organisatie of een beleidsthema bepalen en visualiseren. Op dit niveau is de inbreng van de interne opdrachtgever vanzelfsprekend onmisbaar. Maar ook wanneer bij inkoopopdrachten met behulp van het Ambitieweb bepaald wordt welke maatregelen er bij gestelde ambities nodig zijn, is de opdrachtgever een belangrijke schakel. Het Ambitieweb kan zodoende de betrokkenheid van de opdrachtgever op verschillende manieren aanjagen. - Actieplan MVOI
Het opstellen van een actieplan MVOI is een uitgelezen mogelijkheid om stakeholders binnen de organisatie, inclusief interne opdrachtgevers, te betrekken bij MVI. Bij het opstellen en/of actualiseren van het actieplan worden waar mogelijk bestuurders, opdrachtgevers, beleidsmakers, budgethouders, inkopers, contractbeheerders en andere relevante partijen binnen de organisatie betrokken bij het opstellen van het plan. Dit draagt bij aan het stellen van ambitieuze en haalbare doelen en aan het draagvlak in de hele organisatie. Doordat ook jaarlijks gerapporteerd wordt aan het eigen bestuur blijft die betrokkenheid ook gehandhaafd. - Invulling geven informele sturing
Om invulling te geven aan informele sturing is er binnen een organisatie een breed instrumentarium beschikbaar, van het verbreden van draagvlak tot persoonlijke betrokkenheid van bestuur en directie. Informeel wil overigens niet zeggen dat het geen onderdeel uitmaakt van het duurzaamheidsprogramma. Soms is het een bewuste keuze om sturing niet altijd formeel vast te leggen en afstemming informeel te laten plaatsvinden.
Invulling informele sturing
Mogelijke invullingen van informele sturing worden in onderstaande figuur schematisch weergegeven.
- Bij het creëren van een breed draagvlak kunt u denken aan het organiseren van laagdrempelige activiteiten, zoals het opstellen van een proefopstelling van gerefurbished meubilair of een dashboard met resultaten uit de MVI-zelfevaluatie tool op een zichtbare plek in het gebouw.
- Inspirerende voorbeelden zorgen ervoor dat medewerkers enthousiast gemaakt worden om zelf ook de lat hoger te leggen.
- Sleutelfiguren zijn inspirerende personen op strategische posities die duurzaamheid werkelijk zelf uitdragen.
- Het duurzame profiel is iets om rekening mee te houden bij het werven van nieuw personeel of om met sessies aan te werken met de huidige medewerkers.
- Bij kennisdelen gaat het om trainingen, cursussen, workshop en webinars voor iedereen in de organisatie.
- Bij landelijke of regionale initiatieven kunt u denken aan de buyer groups.
- In het geval van persoonlijke betrokkenheid van bestuur en directie gaat het om voor medewerkers zichtbare betrokkenheid, we refereren hier ook wel naar ‘practice what you preach’.
- Intrinsieke motivatie is eigenlijk geen instrument, maar levert wel een belangrijke bijdrage aan het halen van duurzame doelen, vaak via bottom-up initiatieven.
Belemmeringen en kansen MVOI in beeld
Op 7 december 2023 organiseerde PIANOo een mini-symposium over waardevol opdrachtgeven. De Rijksoverheid heeft een voorbeeldrol bij MVOI. Het mini-symposium gaat onder meer in op de vragen: hoe pak je als opdrachtgever die verantwoordelijkheid op en hoe stimuleer je de markt?
Vraag het PIANOo
Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Neem dan contact op met PIANOo.