Webinar terugkijken: Clean Vehicles Directive aan de slag met laadinfrastructuur
Wat ligt er in het verschiet op het gebied van laadinfrastructuur? Hoe start je als organisatie met het aanleggen van laadinfrastructuur? Robert van den Hoed (eTransition) presenteerde de Startgids voor bedrijven die hij schreef, met onder andere een stappenplan voor laadinfrastructuur op het eigen terrein van de organisatie. Aan de orde komen 2 praktijkvoorbeelden: Quirijn Oudshoorn en Gertjan Sybrandi vertelden over de laadinfrastructuur-strategieën van respectievelijk de gemeente Rotterdam en Stedin. (februari 2021)
In augustus 2019 is de Europese Richtlijn bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen vastgesteld. Ook wel Clean Vehicles Directive (CVD) genoemd. Doel van de richtlijn is om het gebruik van schone, energie-efficiënte voertuigen door middel van publieke inkoop te bevorderen. Vanaf 2 augustus 2021 moet elke aanbestedende dienst in nieuwe Europese aanbestedingen voldoen aan de vereisten uit de Richtlijn. Een goede laadinfrastructuur is hiervoor cruciaal: daarom kijken we in deze stakeholderbijeenkomst specifiek naar de raakvlakken tussen NAL en CVD.
Antwoorden
Van den Hoed geeft in zijn startgids antwoord op de vragen:
- Welke typen laadinfra?
- Waar op letten?
- Kosten? Subsidies?
- Kan mijn netaansluiting het aan?
Hij besluit zijn presentatie met een handige checklist die u helpt bij gesprekken met toeleveranciers.
Gemeente Rotterdam
Oudshoorn vertelt hoe de gemeente Rotterdam hun aanpak ten aanzien van nul emissie mobiliteit hebben vormgegeven. Hun laadstrategie, wat ze hiermee willen bereiken, welke groei te faciliteren en het laadgedrag van de type gebruikers. Eindigend met hoe zij als gemeente hun rol op hoofdlijnen zien, welke een meetlat is in toekomstige beslissingen.
Stedin
‘Hoe dan?’; is de vraag die centraal staat in het verhaal van Sybrandi. Het beschikbaar zijn van voldoende en geschikte (actieradius) bedrijfswagens- en bedrijfsbussen en het beschikbaar zijn van voldoende en geschikte laadinfrastructuur is hierop het antwoord van Stedin. Verder gaat hij in op hat plan van aanpak laadinfrastructuur op basis van de 4 laadmogelijkheden: Thuis, Op de zaak, Openbaar en Onderweg. Focus op wat kan, is het devies van Stedin.
Terugkijken
Na het invullen van uw naam en e-mail kunt u de bijeenkomst van 3 februari 2021 terugkijken.