In het inkoopproces - duurzame leefomgeving
Het afwegingskader duurzame leefomgeving richt zich op de mogelijkheden in 2 verschillende fases van het inkoopproces. Voor een volledig integrale afweging, met maximaal duurzame impact is het belangrijk om terug te gaan naar de fase waarin de opdracht wordt geformuleerd. Quick wins kunnen nog in de fase van de aanbesteding gerealiseerd worden.
Fase 1: Formuleren opdracht
Fase 1 begint met het maken van de fundamentele keuzes bij het formuleren van de opdracht. In deze fase is het vaak een bestuurder, of iemand vanuit de ambtelijke organisatie die een mandaat vanuit het bestuur heeft, die belangrijke keuzes maakt op gebied van planvorming, ambitie, budget en strategie. Idealiter wordt hierin ook een duurzame ambitie geformuleerd.
Fase 2: Voorbereiding en uitwerking opdracht
Na het formuleren van de opdracht, gaat er een projectteam in fase 2 aan de slag die de opdracht voorbereid en uitwerkt, eerst in een voorlopig ontwerp, later in een definitief ontwerp.
Fase 3: Aanbesteden & Fase 4: Uitvoering
Vervolgens wordt het project in fase 3 aanbesteed en daarna in fase 4 uitgevoerd.