Inkoopproces Beter Aanbesteden
Het programma Beter Aanbesteden streeft naar een professionele inkooppraktijk. Met een inkoopproces waarin zowel publieke opdrachtgevers als ondernemers, zorgvuldige keuzes maken. Het programma heeft diverse projecten om de kennis over het inkoopproces te vergroten en de toepassing van relevante instrumenten en methodieken te bevorderen.
Evaluatieformulier aanbestedingen
Evaluatie van een aanbesteding kan publieke opdrachtgevers waardevolle informatie opleveren om het aanbestedingsproces te verbeteren. Het programma Beter Aanbesteden heeft een formulier gemaakt om samen met inschrijvers het aanbestedingsproces te evalueren.
PIANOo heeft een toelichting opgesteld over het gebruik van het formulier. De toelichting bevat tevens enkele tips.
Stimuleren inkoop- en aanbestedingskalenders
Met een aanbestedingskalender brengt een aanbestedende dienst vroegtijdig toekomstige aanbestedingen onder de aandacht bij bedrijven en andere aanbestedende diensten. Bedrijven kunnen zich zo beter voorbereiden. En andere aanbestedende diensten zijn zo sneller op de hoogte, wat kan leiden tot samenwerkingen of het vroegtijdig bijstellen van plannen. Om het gebruik van zo’n lokale of regionale aanbestedingskalender te bevorderen, ontwikkelde Beter Aanbesteden een model kalender en tips voor toepassing daarvan. We toetsten dit model en de tips bij verschillende aanbestedende diensten.
Actualiseren handreiking BPKV
De handreiking 'Hoe bepaal je de beste prijs-kwaliteitverhouding (BPKV)?' is in december 2023 geactualiseerd. In de handreiking Beste prijs-kwaliteitverhouding: de basis gaat PIANOo in op toepassing van het BPKV-criterium. Dit criterium is belangrijk voor aanbestedende diensten die maximale waarde willen creëren. Het is ook belangrijk voor ondernemers, die zich willen onderscheiden op kwaliteit.
Vooronderzoek inkoopvolwassenheid gemeenten
Met steun van Beter Aanbesteden onderzocht VNG of hun leden behoefte hebben aan een nieuw model voor inkoopvolwassenheid van gemeenten. Met zo’n model kun je in beeld krijgen hoe het inkoopproces en de inkooporganisatie bij gemeenten kunnen worden versterkt. Gemeenten geven aan dat bestaande modellen toereikend zijn en dat een nieuw model niet nodig is. Wat niet weg neemt dat zij hun inkoopproces kunnen en willen verbeteren.
Inkoop en de accountantscontrole
Jaarlijks controleren accountants of publieke inkooporganisaties hun inkopen rechtmatig hebben uitgevraagd. Dit proces van controle, de aan te leveren documenten en het proactief verstrekken van informatie geeft vaak onduidelijkheid. Zeker nu de wet hierin aangepast is. Beter Aanbesteden heeft daarom de handreiking Inkopen en jaarlijkse accountantscontrole opgesteld. Ook zijn er meerdere producten ontwikkeld, zoals een animatie over de accountantscontrole, formats spendanalyse en crediteurenkaart en instructievideo’s.