Rapport Waarderen van CO2-prestaties van biobased materialen
Dutch Green Building Council (DGBC) wil de CO2-uitstoot in de gebouwde omgeving drastisch verlagen om aan de Parijse klimaatdoelen te voldoen. Het gebruik van biobased materialen kan hier een belangrijke rol in spelen. Biobased materialen hebben een lage milieuimpact. Ze kunnen CO2 voor een langere tijd opslaan. Maar hoe wegen we op een eerlijke manier deze impact van materialen mee? DGBC vroeg TNO dit te onderzoeken. (juli 2021)
Nederland is op weg naar een circulaire en duurzame economie. De bouw is een belangrijke sector die in hoge mate kan bijdragen aan deze verduurzaming. Met instrumenten zoals MPG (Milieu Prestatie Gebouwen) en MKI (Milieu Kosten Indicator) worden opdrachtgevers, ontwerpers en architecten gestimuleerd om duurzamer te bouwen. Bouwproducten met een lage milieu-impact dragen bij aan een goede MPG of MKI score.
Discussie
Directe aanleiding waren de pittige discussies in de bouwsector over de positie van biobased materialen in de Milieuprestatie Gebouwen (MPG). Volgens een grote groep vooraanstaande spelers in de sector is in de huidige MPG onvoldoende rekening gehouden met het gegeven dat biobased materialen CO2 voor een langere tijd kunnen opslaan. En bovendien een lage milieu-impact hebben om te produceren.
Handvatten
In opdracht van DGBC heeft TNO 6 verschillende varianten van opslag in biobased materialen uitgewerkt. Deze sluiten zo veel mogelijk aan bij de bestaande MPG en zijn getoetst bij verschillende bureaus die MPG en LCA berekenen als specialismen hebben. De varianten bieden handvatten voor bouwers en inkopers bij het gebruiken en inkopen van biobased materialen voor hun bouwprojecten.
Uitwerking varianten
De beschreven varianten zijn los of in aanvulling op elkaar te gebruiken als leidraad bij aanbestedingen en projecten. Het gaat van een losse ‘declaratie’ van de CO2-opslagcapaciteit of aandeel biobased bij de bestaande MPG tot aan de mogelijke integratie in de MPG methodiek. Dat laatste is complex en vraagt om een verdere doorrekening en uitwerking. Binnen integrale MPG kan ook separaat inzichtelijk worden gemaakt wat een CO2-budget per project is.