Jaarlijkse MVI-factsheet (MVI-zelfevaluatie tool)
In hoeverre zijn maatschappelijke thema's meegenomen in inkoopopdrachten? Op basis van de data uit de MVI-Zelfevaluatie tool brengt PIANOo dit jaarlijks in kaart. Alle factsheets en rapportages zijn te downloaden op deze pagina. (juni 2024)
MVI-factsheet 2023
De opzet van MVI-factsheet 2023 is hetzelfde als vorig jaar, zodat je 2022 en 2023 makkelijk kunt vergelijken. Daarnaast heeft de Universiteit van Utrecht analyses uitgevoerd op aanbestedingen waarbij ten minste één MVI-thema speelt. Dat heeft geleid tot een goed overzicht van resultaten in 2022 en 2023 en van uitdagingen voor de komende jaren.
De belangrijkste conclusies uit de analyse van de MVI-data van 2023 zijn:
‘Groene’ thema’s
- Alle 3 groene thema’s worden in termen van opdrachtwaarde meer toegepast dan in 2022, maar in aantallen juist minder vaak uitgevraagd.
- Klimaat wordt in termen van opdrachtwaarde het meest uitgevraagd, in minimumeis even vaak als in gunningscriterium.
- Circulariteit wordt steeds vaker uitgevraagd, zeker uitgedrukt als percentage van de opdrachtwaarde: 46% t.o.v. 33% in 2022.
Sociale thema’s
- Social Return is ook in 2023, net als in de voorgaande jaren, het meest uitgevraagd, meestal als minimumeis.
- Ketenverantwoordelijkheid (ISV) wordt in 2023 vaker uitgevraagd, uitgedrukt als percentage van de opdrachtwaarde: 32% t.o.v. 15% in 2022, en meestal als minimumeis of uitvoeringsvoorwaarde.
- Diversiteit en inclusie wordt in 2023 het minst uitgevraagd, meestal als minimumeis bij de inkoop van diensten.
Voldoen aan de 4 hoofdlijnen van het Nationaal plan MVI
Omdat er minimaal één MVI-thema wordt uitgevraagd bij grotere inkoopopdrachten lijkt MVI niet meer als vrijblijvend te worden beschouwd en bij de meeste organisaties geborgd te zijn. Maar als MVI echt volledig geborgd is, verwacht je ook dat voor de kleinere opdrachten altijd aandacht is voor duurzaam en/of sociaal inkopen.
De conclusie is gegrond dat MVI nog niet integraal wordt toegepast, omdat er relatief weinig aanbestedingen zijn waarbij meerdere thema's worden toegepast. Dat MVI nog niet integraal wordt toegepast is een indicatie dat MVI nog niet volledig is geborgd en dat de mate van vrijblijvendheid nog (te) groot is.
Als het gaat om de strategische inzet op kansrijke sectoren, blijkt dat het meenemen van MVI-thema's in de inkoopopdracht sterk verschilt tussen de inkoop van Diensten, Leveringen en Werken.
In 2023 wordt bij Werken MVI het meest toegepast, vooral op de groene MVI-thema’s met veel potentiële impact. Bij Leveringen en Werken is de aandacht gelijk verdeeld over Social Return, Milieu, Klimaat en Circulariteit. Ketenverantwoordelijkheid wordt ook vaak meegenomen. Bij Diensten wordt Social Return het meest toegepast, gevolgd door Diversiteit & Inclusie en Klimaat.
Uit de analyse van de Universiteit van Utrecht blijkt verder dat het aantal MVI-thema’s in een aanbesteding circa 80% hoger is wanneer circulariteit één van de uitgevraagde MVI-thema’s is.
MVI in 2023
MVI in 2022
MVI in 2021
MVI in 2020
MVI-Zelfevaluatie tool
Met de MVI-zelfevaluatie tool kunnen aanbestedende diensten monitoren hoe zij maatschappelijk verantwoord inkopen.
MVI-Zelfevaluatie tool.