De menselijke kant van duurzaamheid
De Rijksoverheid zet zich al jaren in om werkgelegenheid te creëren voor mensen met een (grotere) afstand tot de arbeidsmarkt. Dat dit op veel verschillende manieren kan, is goed te zien in de Groeituin Social Return bij Rijkswaterstaat. Ingeborg van der Vorm, initiatiefnemer van de Groeituin, vertelt over het ontstaan ervan en wat dit oplevert voor zowel de kandidaat als de opdrachtnemer die voor Rijkswaterstaat werkt. ‘Ieder mens heeft talenten die hij kan inzetten voor onze maatschappij.’ (september 2021)
Bij de Groeituin Social Return slaan Rijkswaterstaat én marktpartijen de handen ineen. Concreet betekent dit dat opdrachtnemers met hun expertise bijdragen aan de ontwikkeling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Denk aan mensen met een arbeidsbeperking, voortijdig schoolverlaters, ex-topsporters of mensen met een migratieachtergrond. Het doel van de Groeituin is om hen een goed passende, betaalde en duurzame werkplek geven. Ingeborg van der Vorm is initiatiefnemer van de Groeituin Social Return. ‘Talent benutten zonder uit te putten – dat is mijn motto. In mijn werk als contractmanager bij Rijkswaterstaat wilde ik dat ook graag toepassen. Rijkswaterstaat is namelijk intensief bezig met duurzaamheid, maar de menselijke kant ervan miste ik nog.’ Als inkoper bij een grote verzekeraar had Van der Vorm hier al de nodige ervaring mee opgedaan. En ook persoonlijk had ze geleerd om bewust bezig te zijn met het ontwikkelen van talenten.
Stip op de horizon
Van der Vorm had dan ook een duidelijke stip op de horizon: bij collega’s en opdrachtnemers het bewustzijn over de menselijke kant van duurzaamheid vergroten. Maar waar begin je dan? ‘Uitgangspunt was een praatplaat, zoals ik het noem. Daarop bracht ik mijn eigen loopbaanpad in beeld. Ik dacht: als ik dicht bij mezelf blijf, dan kan ik beter duidelijk maken wat duurzame inzetbaarheid is. Daarna ging ik in gesprek met collega’s, leidinggevenden en leveranciers. En dan had ik het niet over KPI’s of andere getallen, maar over mensen. Zo ging het balletje rollen. De communicatieafdeling wilde er een intranetpagina aan wijden, een collega met dezelfde inkoopachtergrond haakte aan, de verantwoordelijken achter Banenafspraak geloofden erin. Zo kwamen de beleidslijnen bij elkaar en was de Groeituin Social Return geboren – door mijn eigen droom als praatplaat te delen.’
Lees het volledige praktijkvoorbeeld op magazinesrijkswaterstaat.nl