Webinar verslag: Financiering Clean Vehicles Directive
In dit webinar op 13 januari 2021 benaderden relevante marktpartijen het thema financiering vanuit verschillende invalshoeken. Om meer handvatten te geven bij het maken van keuzes voor het financieren van elektrische voertuigen in het kader van de Clean Vehicles Directive en op basis van reeds afgesloten bestuursakkoorden en convenanten. Michiel Ellens, Business Development, BNG, Alexander Heijkamp, Athlon, en Erwin Jongh, Toyota, deelden hun kijk op het financieren van schone voertuigen. (januari 2021)
Financiering off or on balance met de BNG?
Als aanbestedende dienst is het mogelijk om schone voertuigen zelf te financieren (on balance) en het afschrijvingsrisico te dragen of geheel ontzorgd te worden via operationele lease (off balance). In dat geval financiert de leasemaatschappij zelf en staan de voertuigen op de balans van de leasemaatschappij. Een leasemaatschappij kan echter niet tegen het scherpe rentepercentage lenen dat BNG Bank kan bieden aan aanbestedende diensten (mits >50% overheid).
De BNG is in eigendom van de Staat en decentrale overheden en stelt de publieke sector in staat maatschappelijke doelstellingen te realiseren. Vanuit BNG Bank wordt nadrukkelijk het aanbod gedaan om samen met aanbestedende diensten te werken aan een combinatie van financiering via BNG Bank en de ontzorging vanuit een leasemaatschappij (inclusief advies over zaken als afschrijving/inschatten restwaarde etc.). Het bepalen van de restwaarde is in de relatief jonge markt van elektrische voertuigen nog steeds een vak apart. De publiek/private financieringsvariant zal ook verder worden opgepakt met marktpartijen, de BNG Bank en de buyer group Clean Vehicles Directive.
Door een technische storing is het webinar niet goed opgenomen. U kunt daardoor de video niet terugzien van dit webinar. Daarom een uitgebreid(er) verslag van het webinar zodat u op hoofdlijnen toch de inhoud van het webinar mee kunt lezen.
Is een elektrische auto duurder of niet?
Veel standaard elektrische personenauto’s zijn inmiddels goedkoper als je kijkt naar de Total Cost of Ownership (TCO). De aanschafprijs ligt vaak hoger, maar de operationele kosten zoals bijvoorbeeld het onderhoud veel lager. Veel minder draaiende delen, minder complexiteit dan een hybride en de brandstofkosten zijn lager. Het (rij) gedrag van de gebruikers speelt hierbij een belangrijke rol. Monitoring van het (laad)gebruik heeft veel impact op de kosten. Stimuleer laden thuis of op het werk. Dat is veel goedkoper dan een snellader langs de snelweg. Athlon geeft ook aan dat de meeste automerken vanaf 2021 in alle prijsklassen elektrische auto’s aanbieden. Inmiddels is één op de 3 leaseauto’s die Athlon nu op kenteken zet al elektrisch. De TCO voor elektrische bestelbussen (grijs kenteken) is iets minder gunstig, maar voor overheden die geen btw kunnen aftrekken, valt de TCO voor elektrisch al vaak positief uit. Aanbestedende diensten kunnen niet profiteren van fiscale voordelen/subsidies zoals het bedrijfsleven, maar wel de leveranciers die diensten leveren die onder de Clean Vehicles Directive (CVD) vallen (zoals pakketdiensten etc.). Wilt u vooraf inzicht krijgen in al de hierboven genoemde financiële verschillen tussen elektrische en brandstofvoertuigen en wat onder andere de verschillen zijn tussen thuisladen, openbaar laden en laden langs de snelweg? Raadpleeg dan de TCO-tool die PIANOo heeft laten ontwikkelen voor dienstvoertuigen in de diverse voertuig categorieën.
Hybride, batterij elektrisch of waterstof elektrisch?
Partijen benadrukken dat het van belang is om ‘voor te denken in plaats van na te denken’. Stel vooraf goed vast waar het voertuig voor wordt gebruikt en wat op dit moment dan de beste keuze is. Voor voertuigen die altijd paraat moeten zijn, kan een hybride een prima voertuig zijn die inmiddels al tot 100km elektrisch kan rijden. In de eerste fase (tot 2026) vallen schone hybride voertuigen ook onder de CVD. Waterstof elektrisch is nu nog beperkt beschikbaar rond de grote steden, maar eind 2021 zijn er al 20 stations. Groot voordeel van waterstof elektrisch is dat je met een kleine batterij kan werken. Dit scheelt kosten en grondstoffen. Je kan ook snel tanken en de auto met ‘eigen energiecentrale’ kent ook een goede actieradius. Louwman Group doet nu veel kennis op met taxi’s van de gemeente Den Haag (en die kennis wordt gedeeld).
Vrachtwagens
In dit webinar lag de focus op de financiering van personenvoertuigen en lichte bedrijfsvoertuigen. Voor zowel Louwman Parqui als Athlon is de lease van vrachtwagens geen core business. De meeste importeurs van vrachtwagens bieden zelf financiering aan vanuit de financieringstak van het concern. Voor BNG Bank is het financieren van vrachtwagens ook mogelijk.
Gedrag en kosten?
Zowel Athlon als Louwman adviseren aanbestedende diensten om nu al (kleinschalig) te beginnen met elektrisch rijden om in 2025 de transitie goed te kunnen maken. Athlon heeft veel succes met het zogenaamde ‘3V-model’: Verleiden, versnellen en verplichten. Het meest effectief is te beginnen met het verleiden van de koplopers. Vervolgens versnellen door de grote middengroep in de gelegenheid te stellen om zelf te testen. De achterblijvers/dwarsliggers krijgen nu vaak teveel aandacht. Hun advies is: uiteindelijk gewoon verplichten.
Deelmobiliteit en flexibiliteit
Terechte constatering is dat het niet rijden nog steeds de beste optie is en dat er ook alternatieve modaliteiten zijn, vooral op de korte afstand. Denk dan aan fluïde leasecontracten in combinatie met deelfietsen, E-scooters en OV. Leasemaatschappijen zoals Athlon en Louwman Parqui bieden daarnaast ook flexibele contracten waarbij het ook mogelijk is om per maand een keuze te maken ten aanzien van type voertuig.
Tips vanuit de markt aan aanbestedende diensten:
- Zowel Louwman Parqui als Athlon zien nog te vaak dat de aanschafwaarde bepalend is (zeker bij het criterium laagste prijs) en niet de TCO.
- Vraag meer op functionaliteit dan op specificaties.
- Neem de gedragscomponent mee in de aanbesteding. Bijvoorbeeld door ook begeleiding en coaching mee te nemen in de uitvraag. Daarmee heeft de ‘3V’ methodiek ook positieve impact op het halen van de beoogde TCO.
- Vergeet niet integraal te denken over de juiste laadinfrastructuur
- Denk ook aan de uitvoerbaarheid voor de gebruiker: kan de bestelbus wel/niet mee naar huis om op te laden
- Houd de contracten flexibel gelet op de onstuimige groei van de markt.