Ook kwaliteit speelt mee bij beoordelingsmethodiek inhuur (week 47)
Gunningscriterium prijs | beoordelingsmethodiek | raamovereenkomst
Bij een Europese openbare aanbestedingsprocedure voor de inhuur van tijdelijk personeel via een intermediair heeft [eiser] bezwaren geuit tegen de gehanteerde beoordelingsmethodiek. De rechter is echter van oordeel dat de Gemeente, anders dan [eiser] stelt, de aanbestedingsprocedure zo heeft ingericht dat niet alleen de opslag van de broker, maar ook de kwaliteit van de broker om een zo gunstig mogelijk uurtarief bij geschikte kandidaten te bedingen, een rol speelt bij de gunningsbeslissing. Anders dan [eiser] suggereert, heeft de broker er volgens de rechter geen belang bij kwalitatief mindere kandidaten of kandidaten tegen een (te) hoog uurtarief aan te bieden. (ECLI:NL:RBOVE:2024:5899, Rechtbank Overijssel, Datum uitspraak 12 november 2024, Datum publicatie 19 november 2024)
Feiten en omstandigheden
De Gemeente Deventer heeft een Europese openbare aanbestedingsprocedure georganiseerd voor 'Inhuur van personeel via een intermediair/broker', die op 6 juni 2024 is aangekondigd via TenderNed. In de door de Gemeente georganiseerde aanbestedingsprocedure voor de inhuur van tijdelijk personeel via een intermediair heeft [eiser] bezwaren geuit tegen de in het kader van het subgunningscriterium prijs gehanteerde beoordelingsmethodiek. Het toepassen van deze methodiek betekent volgens [eiser] dat niet wordt voldaan aan de eisen die op grond van het aanbestedingsrecht worden gesteld: de methodiek moet worden aangepast voordat de aanbestedingsprocedure kan worden voortgezet en tot gunning kan worden overgegaan. Het oordeel van de rechter:
Fundamenteel gebrek
“Volgens [eiser] is sprake van een fundamenteel gebrek, nu het uurtarief van de kandidaat geen rol speelt bij de gunning. Er wordt immers enkel gekeken naar de door de broker in rekening gebrachte opslag, waarbij de Gemeente aan één broker op basis van een te sluiten raamovereenkomst alle nadere opdrachten wil gunnen voor de werving en (voor)selectie en/of administratieve afhandeling van de externe inhuur van personeel. Naar het oordeel van de voorzieningenrechter is niet aannemelijk geworden dat de door de Gemeente gehanteerde methodiek ertoe leidt dat, in strijd met de beginselen van het aanbestedingsrecht, niet aan de inschrijver met de beste prijs-kwaliteitverhouding wordt gegund.”
Geen belang bij hoger uurtarief of mindere kandidaten
“Het klopt dat, zoals [eiser] stelt, de broker in het kader van onderhandelingen met de kandidaat veel invloed heeft op de hoogte van het uurtarief waarvoor zij die aan de Gemeente aanbiedt en dat het uurtarief van de kandidaat de grootste prijsbepalende factor is, en niet de opslag van de broker. Maar anders dan [eiser] suggereert, heeft de broker er naar het oordeel van de voorzieningenrechter in de door de Gemeente gehanteerde methodiek geen belang bij kwalitatief mindere kandidaten of kandidaten tegen een (te) hoog uurtarief aan te bieden. De broker profiteert immers niet van een hoger uurtarief omdat zijn opslag niet bestaat uit een percentage over het uurtarief, maar uit een vast bedrag en omdat het hem verboden is om naast die opslag inkomsten te genereren door bijvoorbeeld een aan de broker af te dragen fee in rekening te brengen bij de kandidaat of zijn werkgever.”
Toegevoegde waarde
“In het kader van het kwalitatieve gunningscriterium ‘Werving en (voor)selectie’ (dat voor 15% meetelt) beoordeelt de Gemeente wat de toegevoegde waarde van de broker is als het gaat om het bepalen van passende uurtarieven, bijvoorbeeld door het doen van prijsvergelijkingen (benchmarks) en onderhandelingen om tot een marktconform tarief te komen. Verder wordt beoordeeld over welke mensen, middelen en werkwijzen een broker beschikt om de juiste kandidaten te werven en te selecteren, waarbij passendheid van een kandidaat moet worden aangetoond in termen van kwaliteit en prijs en de marktconformiteit van het uurtarief objectief moet worden onderbouwd. Naar het oordeel van de voorzieningenrechter blijkt dit uit de paragrafen 2.5 en 4.3.4 van de Aanbestedingsleidraad, zoals hiervoor onder 3.5. aangehaald.”
Interview
“In het kader van het kwalitatieve subgunningscriterium ‘Interview’ (dat voor 25% meetelt) worden de door de broker in te zetten recruiter en accountmanager beoordeeld. De Gemeente beoordeelt of zij over de kennis, expertise en faciliteiten voor het inhuren van personeel beschikken om de opdracht in de praktijk tot een succes te maken en daarbij van toegevoegde waarde te zijn. In het licht van het feit dat de broker ervoor dient te zorgen dat passende, marktconforme uurtarieven tot stand komen, is de voorzieningenrechter van oordeel dat er bij de beoordeling van de recruiter en accountmanager ook wordt gekeken of zij in staat zijn uit de markt de kandidaten met de beste prijs-kwaliteitverhouding op te halen en aan de Gemeente voor te leggen. Ook hier maakt dus het uurtarief (impliciet) onderdeel uit van de beoordeling die mede aan de hand van het prijscriterium leidt tot het gunnen aan één van inschrijvende brokers.”
Gelet hierop is de voorzieningenrechter van oordeel dat de Gemeente, anders dan [eiser] stelt, de aanbestedingsprocedure zo heeft ingericht dat niet alleen de opslag van de broker, maar ook de kwaliteit van de broker om een zo gunstig mogelijk uurtarief bij geschikte kandidaten te bedingen een rol speelt bij de gunningsbeslissing.
De vorderingen worden afgewezen.
(VdLC publishers/consultants BV, 27 november 2024)
Lees de volledige uitspraak op rechtspraak.nl