Duurzaam GWW (MVI)
Opdrachtgevers en opdrachtnemers in de Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW) ondersteunen de ambitie van de Rijksoverheid om 100% maatschappelijk verantwoord in te kopen (MVI). Hiervoor is het manifest Duurzaam GWW 2030 ondertekend en zijn er diverse inkoopinstrumenten ontwikkeld.
Aanpak Duurzaam GWW
Voor de GWW sector is een specifieke werkwijze, Aanpak Duurzaam GWW. Deze aanpak is een praktische werkwijze om duurzaamheid in GWW-projecten een plaats te geven, gebaseerd op de volgende 5 basisprincipes:
- Vertaal duurzaamheidsdoelen van je organisatie naar projecten en opgaves.
- Neem duurzaamheid zo vroeg mogelijk mee, het liefste al in het integrale gebiedsontwikkeling stadium.
- Focus per project of opgave op thema’s met de meeste duurzaamheidswinst.
- Creëer ruimte voor innovaties en nieuwe duurzame oplossingen door ruimte te laten om zelf met oplossingen te komen.
- Maak gebruik van instrumenten als Omgevingswijzer, Ambitieweb, CO2-Prestatieladder en DuboCalc om duurzaamheid op uniforme wijze te toetsen.
Manifest Duurzaam GWW
In het Manifest Duurzaam GWW 2030 hebben opdrachtgevers en opdrachtnemers afgesproken dat in 2024 duurzaamheid een onderdeel is van alle spoor-, weg- en waterbouw-projecten.
MVI-criteria
Ook MVI-criteria hebben een plek binnen duurzaam GWW. Binnen het cluster GWW zijn voor 17 productgroepen MVI-criteria opgesteld.
Milieukostenindicator - DuboCalc
In de Aanpak Duurzaam GWW wordt DuboCalc ingezet om meetbaar duurzaam in te kopen. DuboCalc resulteert in een milieukostenindicator per project.
De handreiking Inkopen met milieukostenindicator helpt bij toepassen van de milieukostenindicator in het aanbestedingsproces. Het bevat een een stappenplan, tips en praktijkcases. De handreiking biedt verder heldere uitleg over de levenscyclusanalyse (LCA), milieukostenindicator (MKI) en wat aanbesteden met LCA en MKI van een organisatie vraagt.
Buyer Groups GWW
Binnen de Buyer Groups GWW werken publieke en private opdrachtgevers gezamenlijk aan een gedeelde marktvisie en -strategie op het verduurzamen van een specifieke productcategorie. De bedoeling is dat de betrokken opdrachtgevers deze visie en strategie binnen 2 jaar implementeren in hun aanbestedingspraktijk.