Hoe betrek ik de markt voorafgaand aan een innovatiegerichte aanbesteding?
Antwoord:
Om een beeld te krijgen van mogelijke oplossingsrichtingen kunt u een marktverkenning of marktconsultatie doen.
Dit is nog geen formeel onderdeel van een Europese aanbesteding. Dat geeft u meer vrijheid om contact met bedrijven te hebben door beurzen te bezoeken, gesprekken te organiseren, schriftelijke vragen te stellen en soms ook bijeenkomsten te organiseren.
Een marktconsultatie kan bijvoorbeeld leiden tot aanscherpen van de scope, de vraag, de risicoverdeling, licentieconstructies en tot een andere contractvorm of aanbestedingsprocedure.
Een andere manier om te verkennen welke oplossingen al voor een probleem bedacht zijn, is het raadplegen van het online zoeksysteem voor octrooien, Espacenet. Of het NL Octrooicentrum een onderzoeksopdracht te geven.
Daarnaast kunt u met de markt in dialoog treden door een zogenaamde marktdag te organiseren. Op een marktdag geeft u als aanbestedende dienst inzicht in de projecten die u komend jaar of komende jaren gaat aanbesteden. Ook geeft het u inzicht in de inkoop- en innovatiestrategie voor die projecten. Een marktdag kan resulteren in een verbeterd en intensiever contact tussen markt en publieke organisatie en uiteindelijk in het meer inschakelen van de markt. Marktverkenningen en marktconsultaties leiden vaak tot een concretisering van de oorspronkelijke probleemstelling.
Soms is er al zicht op een innovatieve oplossing die voldoet aan de vraag. Het is dan van belang om zoveel mogelijk een kokervisie gericht op één oplossing te vermijden door bijvoorbeeld een marktscan uit te voeren gericht op alternatieven.