Hoe geef ik ruimte aan eigen initiatieven vanuit de markt?
Antwoord:
Eigen Initiatief (ook wel unsolicited proposal genoemd) is kort gezegd een open sollicitatie van een bedrijf of particulier bij een publieke organisatie.
Deze partij zegt daarmee eigenlijk: ‘Wij hebben specifieke expertise en bieden graag een innovatieve oplossing voor een maatschappelijk probleem. Jullie zien het probleem (nog) niet maar als wij samenwerken dan gaat dat ons beide meerwaarde opleveren.’ Dit ongevraagde voorstel, deze open sollicitatie heet Eigen initiatief.
De markt heeft innovatiekracht met veel ideeën. Om deze ideeën, deze initiatieven (mits goed en passend) een positief vervolg te geven, te kanaliseren en te laten bijdragen aan de verbetering van ons welzijn en de welvaart kunt u een Loket Eigen Initiatief openen. Leveranciers kunnen hier een innovatievoorstel indienen. Alleen een idee opperen of een verkoopbrochure indienen is niet genoeg. Een idee kan doorgaans pas als Eigen Initiatief worden ingediend, als de marktpartij zijn huiswerk grondig heeft gedaan. Het idee moet bijvoorbeeld bekeken zijn vanuit verschillende perspectieven, uitgewerkt in een probleemanalyse, begroting, planning en/of businesscase en wordt vervolgens beoordeeld door de aanbestedende dienst. Het idee kan ook een product of een ontwikkeling zijn waar nieuwe marktmogelijkheden voor gezocht worden.