Klachtafhandeling
Ondernemers moeten een klacht kunnen indienen bij jouw organisatie. Kom jullie er niet samen uit dan kan de klacht worden voorgelegd aan de Commissie van Aanbestedingsexperts. Een wetswijziging is in de maak waarbij aanbestedende diensten verplicht worden een klachtenloket in te richten. PIANOo adviseert aanbestedende diensten zich alvast hierop voor te bereiden.
Klachtafhandeling nu
Doelgroep: Aanbestedende diensten
Toepassing verplicht: Nee
Wettelijke basis: Aanbestedingswet 2012
Zijn ondernemers of brancheorganisaties ontevreden over de manier waarop je een opdracht inricht of de aanbestedingsregels toepast? Dan moeten ze met hun vragen en vervolgens hun klacht bij je organisatie terechtkunnen. Kom jullie er samen niet uit? Dan kunnen ondernemers (of een brancheorganisatie) een klacht indienen bij de Commissie van Aanbestedingsexperts. Je kunt zelf ook bij deze commissie terecht wanneer je ontevreden bent over het handelen van een deelnemende onderneming.
Toekomstige verplichte klachtenregeling
Doelgroep: Aanbestedende diensten
Toepassing verplicht: Nog niet
Wettelijke basis: toekomstige wijziging van Aanbestedingswet 2012Hulp bij inrichten klachtenloket: Handreiking ‘Klachtafhandeling bij aanbesteden’
Het ministerie van EZ werkt aan wetteksten waarmee aanbestedende diensten verplicht een laagdrempelige klachtenregeling moeten hebben. Deze verplichting wordt in de toekomst opgenomen in de Aanbestedingswet 2012.
De toekomstige klachtenregeling verplicht aanbestedende diensten om een onafhankelijk klachtenloket specifiek voor de behandeling van klachten over aanbestedingen op te richten. Het klachtenloket kan worden ingericht binnen of buiten de organisatie of in samenwerking met andere organisaties.
Aan de slag: Handreiking Klachtafhandeling bij aanbesteden
Aanbestedende diensten kunnen zich met de Handreiking 'Klachtafhandeling bij aanbesteden’ al voorbereiden op de komende verplichting.
Waarom klachtregeling?
Het ministerie van Economische Zaken (EZ) neemt verschillende maatregelen om de rechtsbescherming bij aanbesteden voor ondernemers te verbeteren. Hieronder valt ook de klachtafhandeling bij aanbesteden.
Ondernemers kunnen zo fouten in een aanbestedingsprocedure beter aankaarten en aanbestedende diensten kunnen deze tijdig herstellen. Dit draagt bij aan een professionele relatie tussen ondernemer en aanbestedende dienst.