Handreiking Klachtafhandeling bij aanbesteden
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft de Handreiking Klachtafhandeling bij aanbesteden gepubliceerd. De handreiking geeft aanbestedende diensten handvatten om aan de slag te gaan met klachtafhandeling bij aanbesteden dan wel deze te verbeteren. (januari 2022)
Verplichte klachtenregeling
Met de handreiking kunnen aanbestedende diensten zich voorbereiden op de verplichting tot het hebben van een klachtenregeling met een onafhankelijk klachtenloket die een plek zal krijgen in de Aanbestedingswet 2012. De handreiking vervangt het Advies Klachtafhandeling waarin een vrijwillige standaard was opgenomen voor klachtafhandeling bij aanbesteden.
Uitgangspunten en kenmerken klachtafhandeling
De handreiking bevat algemene uitgangspunten voor een goede klachtafhandeling:
- ‘Eerst vragen, dan klagen’: een ondernemer gebruikt in beginsel eerst de Nota van Inlichtingen voor hij een klacht indient.
- Onafhankelijk vragenloket: de aanbestedende dienst heeft een klachtenregeling, waarvan een onafhankelijk klachtenloket deel uitmaakt.
- Voldoende tijd voor klachtafhandeling: de ondernemer klaagt tijdig klaagt en de aanbestedende dienst handelt deze klacht tijdig af.
Verder wordt in de handreiking expliciet gemaakt dat een ondernemer een klacht kan indienen over het ontwerp van een aanbesteding, over de selectie- of gunningsbeslissing of als een opdracht volgens hem ten onterechte niet is aanbesteed.
Maatregelen rechtsbescherming
Deze handreiking is ontstaan uit het traject ‘rechtsbescherming bij aanbesteden’. In dit traject zijn meerdere maatregelen ter verbetering van de rechtsbescherming voorgesteld. Een aantal van de voorgestelde maatregelen dient nog (nader) in de wet te worden uitgewerkt.