Innovation Impact Challenge
Met een Innovation Impact Challenge daagt u als aanbestedende dienst ondernemers uit om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor uw uitdaging of probleem. Binnen de Europese Unie wordt Innovation Impact Challenge ‘precommercial procurement’ (PCP) genoemd.
De term SBIR is vervangen door Innovation Impact Challenge.
Wilt u direct aan de slag, bekijk dan in het stappenplan Innovation Impact Challenge (PCP) hoe u deze procedure start, en hoe het proces verloopt.
Wat is Innovation Impact Challenge en wat is PCP?
Innovation Impact Challenge (voorheen SBIR) is een aanpak waarmee overheden ondernemers uitdaagt om, in onderlinge competitie, innovatieve producten of diensten te ontwikkelen. Innovation Impact Challenge (en PCP) zijn een manier van inkopen die ‘pre-commercieel’ plaatsvindt: het betreft de fase van onderzoek en ontwikkeling vóór commercialisering. Het is een vorm van innovatiegericht inkopen door de overheid, om een nieuwe oplossing te verkrijgen die nog niet bestaat op de markt.
Binnen de Europese Unie wordt de Innovation Impact Challenge ‘precommercial procurement’ (PCP) genoemd. Waar de Innovation Impact Challenge aanpak voornamelijk nationaal wordt ingezet, wordt een PCP aanpak vooral op Europees niveau gebruikt. Een Europese aanpak is interessant als een gezamenlijke inspanning met verschillende landen voor de hand ligt. Enerzijds om kosten te delen en anderzijds kan een gezamenlijke inspanning meer interesse wekken bij ondernemers.
Hoe werkt Innovation Impact Challenge?
Een Innovation Impact Challenge bestaat doorgaans uit 2 fases en start op initiatief van de aanbestedende dienst. U maakt bekend dat u een oplossing zoekt voor uw maatschappelijk probleem en daagt ondernemers uit oplossingen te vinden. Deze ondernemers kunnen daarop binnen de aangegeven voorwaarden een voorstel indienen. De beste voorstellen krijgen een opdracht voor een haalbaarheidsonderzoek (fase 1). De beste projecten uit fase 1 komen in aanmerking voor een opdracht voor verder onderzoek en ontwikkeling (fase 2). Een Innovation Impact Challenge kan over verschillende onderwerpen gaan (praktijkvoorbeelden).
Begeleiding door RVO
U kunt ook ondersteuning vragen aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) bij uitvoering van de Innovation Impact Challenge . RVO kan ondersteunen bij het uitwerken van het vraagstuk tot een concrete oproep. Daarnaast kan RVO promotie van de oproep, betalingen, een onafhankelijke commissie, en begeleiding van deelnemende ondernemingen organiseren. RVO adviseert over de mogelijkheden en kan zorgen dat juridische aangelegenheden en praktische organisatorische aspecten voor u worden uitgevoerd. Heeft u behoefte aan ondersteuning van RVO? Dan is het verstandig om al in een vroeg stadium contact op te nemen. Dat kan via @email. Een Innovation Impact Challenge start u door online het startformulier in te vullen op RVO.nl.
Voordelen voor overheden
Door een Innovation Impact Challenge te starten, ontvangt u meerdere mogelijke oplossingen voor uw uitdaging of probleem, beschikt u over geteste prototypes en werkt u samen met innovatieve ondernemers, waaronder startups en scale-ups.
Voordelen voor ondernemers
Met Innovation Impact Challenge kunnen ondernemers – in opdracht van een aanbestedende dienst - R&D van hun eigen onderneming verder brengen. Dat maakt het ook interessant voor kleine, innovatieve ondernemers (inclusief startups). In tegenstelling tot een innovatiesubsidie is een Innovation Impact Challenge een overheidsopdracht en worden de kosten conform de offerte volledig vergoed.
RVO: voordelen voor ondernemers
Wat wordt van uw organisatie verwacht?
De kosten voor het opzetten en uitvoeren van een Innovation Impact Challenge zijn voor uw rekening. Deze kosten lopen sterk uiteen, afhankelijk van uw uitdaging en wensen. Houd rekening met een investering vanaf 500.000,- euro. Daarnaast wordt er substantiële inzet van manuren, denkkracht en betrokkenheid van uw organisatie gevraagd, gedurende het gehele traject. De duur van een traject varieert van 1,5 tot maximaal 2,5 jaar.
Voorwaarden voor het starten van een Innovation Impact Challenge
Een Innovation Impact Challenge is bedoeld voor (haalbaarheids)onderzoek en (prototype) ontwikkeling, dus voor het ontwikkelen van nog niet-bestaande, innovatieve, oplossingen. U moet als aanbestedende dienst de intentie hebben de ontwikkelde innovatie ook af te nemen, maar dit is niet verplicht.
Het is dan ook belangrijk dat u voor de start van de Innovation Impact Challenge aannemelijk maakt dat innovatie noodzakelijk is voor uw doel en dat bestaande oplossingen niet beschikbaar of ontoereikend zijn. U moet aangeven hoe u tot deze conclusie bent gekomen. Bijvoorbeeld door opgedane ervaringen, via het raadplegen van een expert of door het uitvoeren van patentenonderzoek of marktconsultatie.
Uitzondering in de Aanbestedingswet 2012
Innovation Impact Challenge is alleen mogelijk bij de precommerciële inkoop van onderzoeks- en ontwikkelingsdiensten. En maakt gebruik van een uitzonderingsbepaling, waardoor er niet klassiek aanbesteed hoeft te worden (artikel 2.24 sub g van de Aanbestedingswet 2012).
Er is bij een Innovation Impact Challenge geen sprake van onrechtmatige staatssteun als deze op een open, eerlijke en transparante wijze wordt uitgevoerd. Het indienen van offertes staat open voor iedere EU-onderneming. De oproep wordt gepubliceerd op onder andere TenderNed en het beoordelingsproces is vooraf bekend, transparant en objectief. Er wordt ook gebruik gemaakt van andere communicatiekanalen om de Innovation Impact Challenge bekend te maken bij bedrijven.
Afnemen ontwikkelde innovatieve oplossingen
Indien de publieke opdrachtgever met een innovatiewens, na de Innovation Impact Challenge de ontwikkelde innovatieve oplossingen wenst af te nemen, dan dient deze in beginsel een nieuwe aanbesteding uit te voeren. Mogelijke uitzonderingen:
- De Innovation Impact Challenge is voor een gecombineerde inkoop van een dienst voor onderzoek en ontwikkeling inclusief afname, waarbij de commerciële waarde van de afname kleiner is dan de dienst voor onderzoek en ontwikkelen. Dit dient dan wel in de stukken dusdanig beschreven te zijn. Tevens dient de commerciële waarde van de afname onder de drempelbedragen te liggen.
- De commerciële waarde van de afname van de ontwikkelde oplossing ligt lager dan de aanbestedingsdrempels.
- De afname van de ontwikkelde oplossing is voor de betreffende publieke opdrachtgever niet aanbestedingsplichtig.