Wat vraagt innovatiegericht inkopen van de organisatie?
Antwoord:
Innovatiegericht inkopen vraagt om een professioneel aanbestedingsproces. Het voortraject is van groot belang bij innovatiegericht inkopen. Omdat daar meer verkennend werk in zit, zal het de scope van uw project vaak vergroten.
In het voortraject is het aan te raden om meer tijd en ruimte in te plannen om een strategische verkenning te doen. Daarbij worden de wensen van opdrachtgevers in beeld gebracht, onderzocht wat de aansluiting is op beleid en randvoorwaarden in de praktijk. Ook is het mogelijk om uitgebreid te verkennen wat de mogelijkheden op de markt zijn.
Openstaan voor ideeën
Innovatiegericht inkopen hoeft niet per se gekoppeld te zijn aan een specifieke aanbesteding. Het kan namelijk van belang zijn dat u, buiten concrete aanbestedingen om, ook contact onderhoudt met relevante marktpartijen. Dit doet u door regelmatig marktontmoetingen te organiseren en naar beurzen te gaan om ideeën op te doen. Zelf openstaan voor eigen initiatieven van marktpartijen is natuurlijk ook een optie. Het is dan wel aan te raden aan te geven op welk gebied u zoekt.
Ook is het mogelijk om binnen de organisatie één aanspreekpunt te organiseren voor initiatieven. Naast de eigen initiatieven (winstoogmerk) komen daar ook de maatschappelijke initiatieven (geen winstoogmerk) binnen.
Relevante vragen:
Hoe geef ik ruimte aan eigen initiatieven vanuit de markt?
Hoe betrek ik de markt voorafgaand aan een innovatiegerichte aanbesteding?