Stappenplan Human Design Thinking
Human Centered Design Thinking is een methode die kan helpen bij innoveren. Hiermee maakt u vooral gebruik van creatieve vaardigheden en minder van analytische vaardigheden. Het is een mensgerichte werkwijze om samen met de doelgroep problemen op te lossen.
Met Human Centered Design Thinking kunt u interactief ontdekken op welke manier een behoefte het beste te vervullen is. Zo kunt u het ook integreren als onderdeel van een behoefteanalyse. Daarnaast is het te gebruiken wanneer u samen met een of meerdere leveranciers een ontwikkeltraject doorloopt, zoals in een SBIR of innovatiepartnerschap. Het wordt bovendien veelal bij Hackathons bij ingezet.
Er zijn geen juridische beperkingen bij de uitvoering van Human Centered Design Thinking zoals die hierboven wordt geschetst. Wanneer u van plan bent professionele begeleiding voor Design Thinking te betrekken, dan is mogelijk wel een aanbesteding nodig. En maakt de methode onderdeel uit van een ander instrument zoals de behoefteanalyse, de SBIR of het innovatiepartnerschap dan gelden daarvoor uiteraard het juridisch kader van dat instrument.
Voorbeelden
Human Centered Design Thinking is een iteratieve aanpak: gaandeweg herhaalt u een of meerdere stappen. Het is een methode waarin één of meer multidisciplinaire teams werken aan de vraagstelling. Door eerst in te leven in de doelgroep aan de hand van het afnemen van korte interviews. Vervolgens de uitdaging te definiëren, en daarbij ideeën te genereren en oplossingsrichtingen te ontwikkelen. Van deze ideeën en oplossingsrichtingen worden prototypes ontwikkeld. De prototypes zijn daarna te testen bij de doelgroep. Na elke stap kunt u teruggaan naar een vorige stap voor verdere aanscherping, indien wenselijk.
Voorbeelden waar Human Centered Design Thinking is toegepast zijn:
- projecten waar de hinder bij een groot bouwproject moet worden beperkt;
- een techniek moet worden ontwikkeld om plastic uit rivieren te verwijderen;
- het verbeteren van doelgroepenvervoer;
- dienstverlening in het openbaar vervoer;
- maaltijdservice voor ouderen;
- looproutes in de publieke ruimte.
Stappenplan Human Design Thinking
-
Inleven door interviews
In deze stap spitst u zich toe op het inleven in de doelgroep om zo inzicht te krijgen in behoeftes en beweegredenen. Voer hiervoor meerdere rondes van korte interviews uit. Richt de interviews in op de emoties van de doelgroep rond het vraagstuk om zo behoeftes en beweegredenen te begrijpen. Wat is voor de doelgroep belangrijk en hoe beïnvloedt dit het dagelijkse leven van de doelgroep? Concentreer u hierbij op achterliggende doelen.
-
Definiëren
In de tweede stap definieert u de uitdaging op basis van de verkregen inzichten uit de interviews. De definitiestap richt zich op de beweegredenen van de doelgroep rondom het vraagstuk, de emoties en de motivaties. Gebruik werkwoorden om doelen, behoeften en de opgedane inzichten te beschrijven. Inzichten zijn ontdekkingen die u kunt gebruiken bij de ontwikkeling van de oplossing. Neem hierna een standpunt in door een betekenisvolle uitdaging te omschrijven op basis waarvan ideeën te schetsen zijn. Zorg ervoor dat de uitdaging voldoende concreet is. Ga zo nodig terug naar de vorige stap.
-
Ideeën schetsen
Schets radicale ideeën om aan de geïdentificeerde behoefte te voldoen. Durf zoveel mogelijk (uiterste) ideeën op te werpen: het gaat in deze stap om de kwantiteit van de oplossingen die te bedenken zijn. Het ordenen van de ideeën komt later. Schets de radicale oplossingen zo beeldend mogelijk. Gebruik woorden alleen om details uit te leggen.
Deel de oplossingen met anderen om hier feedback op te krijgen. Feedback is niet gelijk aan het testen van ideeën. Gebruik de feedback om meer te leren over het wereldbeeld en de gevoelens van de doelgroep. Ideeën hoeven niet verdedigd te worden. Reflecteer op basis van de feedback om te ordenen en overdenk wat de ideeën betekenen voor de doelgroep. Schets op basis van deze reflectie nieuwe oplossingen. Ga zo nodig terug naar de vorige stap.
-
Prototype ontwikkelen
Ontwikkel een van de oplossingsrichtingen, bijvoorbeeld door een prototype of uitgewerkt scenario te ontwikkelen. Kies voor oplossingsrichtingen waar de doelgroep zich mee kan identificeren. Ga zo nodig terug naar de vorige stap.
-
Testen prototype
Deel vervolgens het prototype of het scenario met de doelgroep om ook hierop feedback te krijgen. Ga onderzoekend te werk. Laat het prototype of het scenario emotioneel los, die zijn niet waardevol: wél waardevol zijn de feedback en de nieuwe inzichten die u opdoet. Verdedig daarom ook niet het prototype of het scenario, maar neem waar hoe de doelgroep omgaat met het prototype of het scenario. Maak er een analyse van: op welk moment en hoe wordt het gebruikt en wanneer niet? Ga zo nodig terug naar de vorige stap.
-
Implementatie oplossingen
Met het iteratief doorlopen van de bovenstaande stappen ontwikkelt u uiteindelijk een oplossing waarmee u aan de slag kunt met de uitdaging. In de implementatie brengt u de oplossing in de praktijk. De implementatie valt niet expliciet onder Human Centered Design Thinking.