Levering, werk of dienst
Belangrijkste jurisprudentie over het bepalen of er sprake is van een levering, werk of dienst.
Rechtsregel 1:
Een opdracht voor leveringen omvat niet alleen levering van standaardproducten, maar ook conform specificaties van opdrachtgever gemaakte producten.
Rechtsregel 2:
De kwalificatie van een overeenkomst als een aanbestedingsplichtig werk dient plaats te vinden aan de hand van het hoofdvoorwerp ervan en niet aan de hand van de voorovereenkomst.
Rechtsregel 1:
Een opdracht voor leveringen omvat niet alleen levering van standaardproducten, maar ook conform specificaties van opdrachtgever gemaakte producten.
Citaat AOK Rheinland arrest:
"Vervolgens betreft het begrip „overheidsopdrachten voor leveringen" overeenkomstig de definitie ervan in artikel 1, lid 2, sub c, eerste alinea, van richtlijn 2004/18 verrichtingen als bijvoorbeeld de aankoop of huur van „producten", zonder specificatie of onderscheid naar standaardproducten of producten op maat, namelijk volgens de concrete wensen en behoeften van de klant. Bijgevolg omvat het begrip „product" waarnaar deze bepaling algemeen verwijst, ook het vervaardigingsprocedé, ongeacht of het betrokken product reeds afgewerkt of na vervaardiging volgens de eisen van de consumenten te hunner beschikking wordt gesteld. "(ov. 64)
Hof van Justitie EU (C-300/07, 11 juni 2009) op eur-lex.europa.eu
Rechtsregel 2:
De kwalificatie van een overeenkomst als een aanbestedingsplichtig werk dient plaats te vinden aan de hand van het hoofdvoorwerp ervan en niet aan de hand van de voorovereenkomst.
Citaat Pizzarotti arrest
“In het hoofdgeding verwijst het ontwerp van „voorovereenkomst tot verhuur”, die door de verwijzende rechter wordt vermeld als laatste voor de overeenkomst mogelijke vorm die Pizzarotti aan de Comune di Bari heeft voorgesteld, in punt 10 van de considerans naar het pakket van eisen dat door de Corte d’appello di Bari is opgestelde met het oog op de bekendmaking van de aankondiging van het betrokken marktonderzoek. In artikel 7 van het ontwerp van voorovereenkomst behoudt het bestuur zich het recht voor om vóór de aanvaarding van de oplevering van het bouwwerk te verifiëren of dit voldoet aan datzelfde pakket van eisen.
In dat pakket van eisen zijn de verschillende technische en technologische kenmerken van het geplande bouwwerk nader omschreven alsook, aan de hand van een geheel van statistische gegevens over de gerechtelijke werkzaamheden van het arrondissement Bari (aantal civiele en strafzaken, wekelijks aantal terechtzittingen per rechterlijke instantie, aantal magistraten op de zetel of het parket, aantal leden van het administratieve personeel, de gerechtelijke politie of de veiligheidsdienst, aantal bij de balie te Bari ingeschreven advocaten, enzovoort), de specifieke eisen van elk van de rechterlijke instanties die binnen het arrondissement vallen (vereist aantal bureaus en zittingzalen, conferentiezalen, vergaderzalen en archieven, oppervlakte van de ruimten, interne communicatiemiddelen), alsmede enkele gemeenschappelijke eisen, zoals de omvang van de parkeergelegenheden op de parkeerterreinen.
Anders dan Pizzarotti en de Italiaanse regering betogen, stelt een dergelijk pakket van eisen de Comune di Bari in staat om beslissende invloed op het ontwerp van het te realiseren bouwwerk uit te oefenen.
Hieruit volgt dat de voorgenomen overeenkomst in het hoofdgeding als hoofdvoorwerp de verwezenlijking van een bouwwerk dat voldoet aan nauwkeurig door de aanbestedende dienst omschreven eisen heeft.” (ov. 45-48)
Hof van Justitie EU (C-213/13, 10 juni 2014) op eur-lex.europa.eu