Global Fibre Impact Explorer
De tool Global Fibre Impact Explorer (GFIE) helpt merken inzicht te krijgen in de milieurisico’s en effecten van hun inkoop. Het digitale platform bundelt de technische mogelijkheden van Google Cloud met de expertise van het World Wide Fund for Nature WWF op het gebied van natuurbehoud. Dit moet helpen bij het nemen van duurzamere inkoopbeslissingen. (januari 2022)
De tool van van Google en het WWF moet vezels met een hoog milieurisico in de portefeuilles van modemerken identificeren. Vervolgens krijgen die aanbevelingen over hoe ze lokale initiatieven kunnen ondersteunen voor het verbeteren van hun milieu-impact.
Milieucategorieën
Met GFIE kunnen bedrijven hun portefeuilles beoordelen vanuit 5 belangrijke milieucategorieën:
- luchtvervuiling
- bossen
- biodiversiteit
- klimaat
- watergebruik en -kwaliteit.
De tool maakt het daarbij mogelijk om een reeks verschillende vezelopties te bekijken en uit te vinden welke acties het modemerk kan ondernemen om duurzaamheidsrisico’s te beperken.
Tool
De tool Global Fibre Impact Explorer is alleen beschikbaar in het Engels.