Geen gerede twijfel over inschrijving Transdev (week 3)
Gerede twijfel | concessie
Het college van gedeputeerde staten van Utrecht (GS) heeft de concessie voor het openbaar busvervoer in Utrecht Binnen voor de periode van 14 december 2025 tot en met 13 december 2035 openbaar aanbesteed. Volgens Qbuzz is de inschrijving van Transdev irreëel, omdat op voorhand duidelijk is dat zij haar bieding niet kan nakomen waar het gaat om een (bijna) volledige instroom van zero emissie materieel (ZE-materieel) vanaf de start van de concessie. De rechter ziet geen gerede twijfel aan de uitvoerbaarheid van de inschrijving van Transdev. Die inschrijving maakt duidelijk dat Transdev voorafgaand aan de concessie beschikt over (nagenoeg) het vereiste ZE-materieel en zij heeft haar risico’s gemitigeerd door bij verschillende leveranciers het ZE-materieel in te kopen. (ECLI:NL:CBB:2025:16, College van Beroep voor het bedrijfsleven, Datum uitspraak 16 januari 2025, Datum publicatie 16 januari 2025)
Feiten en omstandigheden
Qbuzz is de huidige concessiehouder voor het openbaar busvervoer in Utrecht Binnen. De concessie eindigt op 13 december 2025. Het college van gedeputeerde staten van Utrecht (GS) heeft de concessie voor de periode van 14 december 2025 tot en met 13 december 2035 (de nieuwe concessie) openbaar aanbesteed. De uitkomst van de aanbestedingsprocedure was voor GS reden om de nieuwe concessie aan Transdev te verlenen. Volgens Qbuzz is de inschrijving van Transdev irreëel, omdat op voorhand duidelijk is dat zij haar bieding niet kan nakomen waar het gaat om een (bijna) volledige instroom van zero emissie materieel (ZE-materieel) vanaf de start van de concessie (big bang ZE-transitie). Voor die big bang ZE-transitie moet Transdev bij aanvang van de nieuwe concessie beschikken over de daarvoor nodige laadinfrastructuur op de stallingslocaties Westraven, Remiseweg en Huis ter Heideweg. De aanleg van deze nieuwe laadinfrastructuur tijdens de lopende concessie heeft tot gevolg dat Qbuzz een groot deel van haar eigen bussen niet kan stallen en dus niet kan gebruiken met wezenlijke gevolgen voor de exploitatie van de lopende concessie. Transdev heeft dit voorafgaand aan de inschrijving niet met Qbuzz afgestemd en Transdev mag de aan het realiseren van laadinfrastructuur verbonden lasten niet afwentelen op Qbuzz. Het oordeel van de rechter:
Geen gerede twijfel over inschrijving Transdev
“De voorzieningenrechter ziet geen gerede twijfel aan de uitvoerbaarheid van de inschrijving van Transdev. Die inschrijving maakt duidelijk dat Transdev voorafgaand aan de concessie beschikt over (nagenoeg) het vereiste ZE-materieel; zij heeft haar risico’s gemitigeerd door bij verschillende leveranciers het ZE-materieel in te kopen. De netcongestieproblematiek is in de inschrijving onderkend en daarvoor heeft Transdev oplossingen aangedragen, zoals het plaatsen van een batterij, die de beoordelaars konden overtuigen. Ook heeft Transdev de maatregelen beschreven om de laadinfrastructuur tijdig te realiseren en de beoordelaars concluderen dat de door Transdev voorgestelde big bang ZE-transitie betrouwbaar is. Daar staat tegenover dat de beoordelaars twijfelen aan de tijdigheid van de ZE-transitie in het materieel- en transitieplan van Qbuzz. Dat aan Qbuzz een lagere score is toegekend dan Transdev, is naar het oordeel van de voorzieningenrechter niet onbegrijpelijk.”
Verstoringen zijn oplosbaar
“De realisatie van de nieuwe laadinfrastructuur vergt werkzaamheden op de stallingslocaties Westraven en Huis ter Heideweg. Hoewel GS terecht heeft opgemerkt dat de kritiek van Qbuzz daarover ziet op een technisch detailniveau waarop de inschrijving niet behoefde te zijn uitgewerkt, kan (toch) aanleiding bestaan tot ingrijpen door de voorzieningenrechter als die werkzaamheden niet mogelijk zijn zonder de exploitatie van de lopende concessie wezenlijk te verstoren. Tijdens de zitting en het onderzoek ter plaatse heeft Transdev haar werkplan toegelicht. De verstoringen door die werkzaamheden, zoals het tijdelijk (deels) blokkeren van een busbaan of het tijdelijk onderbreken van de stroomlevering, zijn naar het oordeel van de voorzieningenrechter oplosbaar, al dan niet door het toepassen van een (duurder) alternatief (dan voorzien in het werkplan) of het voor rekening van Transdev aan Qbuzz bieden van een uitwijkingsmogelijkheid en de werkzaamheden gaan niet gepaard met een wezenlijke verstoring van de huidige concessie. Voor zover de werkzaamheden zien op het plaatsen van materieel in een brandgang heeft Transdev verklaard dat zij hiervoor toestemming heeft kregen van de Veiligheidsregio. Daarom ziet de voorzieningenrechter geen aanleiding tot het treffen van een voorlopige voorziening.”
(VdLC publishers/consultants BV, 22 januari 2024)
Lees de volledige uitspraak op rechtspraak.nl