Monitor Doelgroepenvervoer 2024
In de Monitor Doelgroepenvervoer 2024 wordt aan de hand van aangeleverde data bepaald hoe groot het aandeel Zero Emissie (ZE) voertuigen binnen gemeentelijk doelgroepenvervoer is. In het komende jaar wordt verwacht dat het aandeel ZE personenauto’s en personenbussen blijft toenemen. (oktober 2024)
Op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Vereniging Doelgroepenvervoer Nederland (VDVN) en de doelgroepenvervoerbranche is de doelstelling geformuleerd om te streven naar 100% Zero Emissie (ZE) doelgroepenvervoer in 2025.
Ontvangen data
Er is data ontvangen over 182 gemeenten. Een berekende schatting van de grootte van het doelgroepenvervoer in Nederland komt uit op 16.195 voertuigen. Daarvan zijn 5.182 voertuigen naar schatting ZE.
Resultaten
De belangrijkste resultaten uit de monitor zijn verder:
- Het percentage ZE voertuigen en het aandeel gereden km’s zijn binnen doelgroepenvervoer 32%. Daarmee is het aandeel ZE voertuigen gegroeid met 14% ten opzichte van 2023.
- Het aandeel ZE voertuigen per vervoerssoort is 33% voor vraagafhankelijk vervoer en 31% voor routegebonden vervoer.
- Gekeken naar de voertuigtypen valt op dat de percentages tussen de personenauto, personenbus en rolstoelbus verschillen. 57% van de personenauto’s zijn ZE, terwijl dit bij de personenbus 37% is en bij de rolstoelbus zelfs maar 7%.
Opvallende ontwikkelingen
De volgende zaken vielen daarnaast op:
- De ingroei van ZE rolstoelbussen blijft achter ten opzichte van de andere voertuigtypen. De personenbus is dit jaar percentueel bijna net zoveel toegenomen als de personenauto (23% ten opzichte van 24%). Omdat de personenbus meer wordt ingezet in het doelgroepenvervoer dan de personenauto, rijden in absolute aantallen net iets meer ZE personenbussen rond dan ZE personenauto’s.
- In het vraagafhankelijk vervoer worden percentueel meer ZE km’s gereden dan in het routegebonden vervoer (41% ten opzichte van 25% ZE gereden km’s).