Marktoriëntatie SROI: zoektocht naar intrinsieke motivatie van leverancier
Team Categoriemanagement Inhuur Professionals heeft in 2023 een marktoriëntatie Social Return On Investment (SROI) gedaan. Het rapport bestaat uit verschillende opvattingen over de intrinsieke motivatie van de leverancier om social return vorm te geven, en op welke manier die motivatie kan worden bezien, gepeild of gemeten. Het rapport geeft interessante inzichten in de opvattingen van leveranciers voor aanbestedende diensten die onderscheid op SROI-gebied willen maken tussen leveranciers. (december 2023)
Gedurende de afgelopen jaren hebben de Rijksoverheid en het bedrijfsleven zich duidelijk verder ontwikkeld in hoe om te gaan met SROI en er lijkt een verandering te zijn van losse verplichting naar structurele inbedding (waar de verplichting aan kan worden gekoppeld). Team Categoriemanagement Inhuur Professionals is daarom geïnteresseerd naar de keuze van wel/niet structurele inbedding, de mogelijke (additionele) impact ervan op de verplichtingen, en of en zo ja, hoe, dat de intrinsieke motivatie van de leverancier weerspiegelt.
Onderscheidende vermogen leverancier
Hoe kan een leverancier zich op SROI-gebied onderscheiden van andere leveranciers? Het onderscheidend vermogen van de leverancier (bij aanbestedingen) kan zich bij het onderwerp SROI richten op:
- de intrinsieke motivatie van de leverancier en/of
- een plan van aanpak – waar zo mogelijk die “intrinsieke motivatie” tot uiting komt
Intrinsieke motivatie
Het grootste gedeelte van de leveranciers vat intrinsieke motivatie op als datgene wat zij doen aan SROI, ongeacht mogelijke (additionele) verplichtingen vanuit (raam)contracten. Een enkele leverancier benadrukt dat intrinsieke motivatie vooral ligt in de manier waarop er wordt omgegaan met de (externe) SROI-verplichtingen en minder met wat de leverancier “achter de voordeur” doet.
3 niveau's
De intrinsieke motivatie van de leverancier kan volgens het merendeel van de leveranciers op 3 niveaus worden bezien:
- Wat zijn de SROI-inspanningen van de leverancier buiten de verplichtingen om; op welke manier zorgt de leverancier voor een organisatie waarin SROI is ingebed, niet alleen in de missie van deze organisatie, maar ook in houding en gedrag van iedere individuele medewerker, op elk niveau;
- Hoe gaat de leverancier om met zijn SROI-verplichtingen; niet alleen of hij inhoudelijk voldoet aan zijn verplichtingen, echter vooral hoe SROI-trajecten binnen de organisatie zijn gestructureerd in processen en procedures;
- Welke SROI-eisen stelt de leverancier aan zijn (keten)partners of toeleveranciers: worden PSO-certificaten gevraagd, eist hij of er SROI-kandidaten aan het werk zijn/worden geholpen enzovoort.
Wijze van meten
Over de wijze waarop deze niveaus kunnen worden gemeten wordt verschillend gedacht: dit varieert van het percentage van de omzet/winst/opslag dat voor SROI wordt benut tot hoeveel SROI-coördinatoren zijn er aangesteld, en van vanaf welk jaar is er een sociaal jaarverslag/sociale paragraaf, tot hoeveel SROI-kandidaten zijn er daadwerkelijk in vaste dienst genomen, of hoeveel uur wordt een medewerker vrijgesteld om iets maatschappelijk relevants te doen.
Daarnaast wordt aangegeven dat altijd jaarplannen, offerte-aanvragen, vacaturemeldingen, procesbeschrijvingen enzovoort opgevraagd kunnen worden als verificatiedocumenten om claims te kunnen staven