Marktvisie Zero Emissie Doelgroepenvervoer
Veel gemeenten hebben het Bestuursakkoord Zero Emissie Doelgroepenvervoer (BAZED) ondertekend. In de Marktvisie Zero Emissie Doelgroepenvervoer delen we voor uiteenlopende uitdagingen de mogelijkheden om via aanbestedingen en bestaande contracten onder andere de ambitie uit het bestuurdersakkoord te realiseren. (maart 2024)
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het merendeel van het doelgroepenvervoer: WMO-vervoer, leerlingenvervoer, dagbesteding en vervoer in het kader van de Jeugdwet en de Participatiewet. In de marktvisie ligt de focus voornamelijk op de rol van de gemeente als publieke opdrachtgever. Deze keuze is niet alleen gebaseerd op het Bestuursakkoord Zero Emissie Doelgroepenvervoer, want het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil wetgeving verder aanscherpen om de doelen uit het Klimaatakkoord te behalen. Doelgroepenvervoer wordt ook expliciet benoemd in de Europese richtlijn Clean Vehicles Directive (CVD). In Nederland is deze richtlijn opgenomen in de Regeling Bevordering Schone Wegvoertuigen (Rbsw). Bezoek de website van PIANOo voor meer informatie over deze regeling én maak gebruik van onze kennisproducten.
Deze marktvisie is ontwikkeld door de (reeds gesloten) Buyer Group Zero Emissie Doelgroepenvervoer.
Download
De Buyer Group Zero Emissie Doelgroepenvervoer en deze marktvisie zijn mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.