Marktvisie: Inkoop met Zero Emissie stadslogistiek
Deze marktvisie omschrijft een inkoopproces dat gemeenten kunnen volgen om hun stadslogistiek voor eigen inkoop en aanbesteding, vanaf 2025 emissieloos uit te voeren. (februari 2022)
Zero emissie stadslogistiek
In het Klimaatakkoord is overeengekomen dat wordt toegewerkt naar de invoering van middelgrote zero-emissiezones voor stadslogistiek in 30 tot 40 grotere steden vanaf 2025. Door emissieloze logistiek in onze steden neemt de uitstoot van broeikasgassen verder af, verbetert de lucht die mensen inademen structureel en ontstaat een betere doorstroming door nieuwe logistieke concepten zoals hubs en modal shift. De zones vormen een belangrijke tussenstap naar volledig schoon wegverkeer in 2050.
Een belangrijke hefboom voor het draagvlak voor deze ZES zone is het versneld inzetten door de gemeenten zelf op emissieloos transport. De leveringen van kantoorartikelen aan het gemeentehuis, eigen voertuigen van de gemeente, het transport voor het meerjarig onderhoud van de straatverlichting en het aanleggen van een nieuwe infrastructuur etc. Het transport moet binnen de ZES zone emissieloos plaatsvinden. Daarnaast is het belangrijk dat contracten die nu worden afgesloten niet strijdig zijn met een verkeersbesluit voor de ZES zone die in werking treedt vanaf 2025. In het inkoopproces moet de gemeente daar nu al rekening mee houden.
Buyer group
Het opstellen van een goede aanbestedingsprocedure en contractuele voorwaarden voor zero emissie stadslogistiek kan complex zijn. Inkoop- en zero emissie specialisten en collega’s van andere gemeenten van beleid, beheer en inkoop hebben hun ervaringen en ideeën uitgewisseld in de Buyer Group Zero Emissie Inkoop. Met als resultaat een marktvisie en inkoopstrategie met handige tips vanuit de ervaringen van de deelnemers.