Het effect van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen door de Nederlandse overheid in 2019-2020
In 2019 en 2020 verminderde de Nederlandse overheid de eigen uitstoot van broeikasgassen. Deze vermindering is vergelijkbaar met de uitstoot van zo’n 345.000 Nederlandse huishoudens. Die besparing komt door het maatschappelijk verantwoord inkoopbeleid (MVI) van alle overheden samen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de inkoop van energie, ICT-diensten of kantoorfaciliteiten. Het RIVM onderzoekt sinds 2015 elke 2 jaar het effect van MVI op milieu, klimaat en sociale ontwikkelingen. (april 2023)
Het RIVM volgt sinds 2015 elke 2 jaar het effect van MVI op milieu en klimaat en sociale ontwikkelingen. In 2019 en 2020 zijn hierdoor minder broeikasgassen uitgestoten en zijn er minder grondstoffen gebruikt. Meer nog dan in de vorige monitoringsperioden. Dit blijkt uit een analyse van het effect van MVI in deze 2 jaar.
Meer effect mogelijk
Deze stijgende lijn maakt duidelijk dat Maatschappelijk Verantwoord Inkopen een geschikt instrument is waarmee de overheid duurzame inkoop kan stimuleren. Aanbestedende diensten hebben er steeds meer oog voor. Wel zou meer effect mogelijk kunnen zijn als zij zich hier nog meer voor zouden inspannen. Door meer duurzame producten en diensten uit te vragen, wordt het ook voor de markt aantrekkelijker om erin te investeren.
Minder uitstoot
Door maatschappelijk verantwoord inkopen in 2019 en 2020 is naar schatting minstens 6,8 Mton (megaton) CO2 (carbon dioxide)-equivalent minder broeikasgasemissies uitgestoten en is er 0,3 Mton CO2-equivalent gecompenseerd door bossen aan te planten. Dit is ongeveer hetzelfde als de hoeveelheid broeikasgassen die 345.000 Nederlandse huishoudens elk jaar uitstoten. Ook is er 1433 kilogram minder stikstofoxiden uitgestoten. Voor fijnstof is dat 91 kilo minder. Daarnaast is 292 ton aan grondstoffen bespaard. Verder is er 1203 fte aan werk gecreëerd mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en stagiairs.
6 clusters
Het RIVM heeft 6 clusters van producten en diensten bekeken met in totaal 16 productgroepen. Het gaat om de volgende clusters, met productgroepen tussen haakjes: Automatisering (ICT), Energie (Elektriciteit, Zonnepanelen, Gas), Grond-, weg- en waterbouw (Wegen, Openbare Verlichting), Kantoorfaciliteiten (Bedrijfskleding, Catering, Schoonmaak, Kantoormeubilair, Kantoorgebouwen (Nieuwbouw, Renovatie) en Transport (Buitenlandse dienstreizen, Verhuisdiensten, Transportdiensten, Dienstauto’s). Deze clusters en productgroepen zijn gekozen omdat daarbij het meeste effect van deze manier van inkopen wordt bereikt.