Straatmeubilair inkopen met de milieukostenindicator
Voor de inkoop van straatmeubilair met de milieukostenindicator (MKI) zijn specifieke aandachtspunten bekend. Met deze werkwijze kunnen opdrachtgevers milieueffecten meewegen bij aanbestedingen. De branchevereniging Straatmeubilair moedigt het gebruik van de MKI aan. (december 2020)
In de handreiking Inkopen met de milieukostenindicator staat algemene informatie en een concreet stappenplan over de toepassing van de MKI in aanbestedingen. Leg de oplegger Straatmeubilair inkopen met de milieukostenindicator naast dit stappenplan om inzicht te krijgen in de aandachtspunten in het inkoopproces voor duurzaam straatmeubilair. En laat u inspireren door de onderstaande praktijkvoorbeelden.
Praktijkvoorbeelden
Abri’s met reclame-exploitatie (fase A t/m C)
In 2019 organiseerde Servicepunt 71 een aanbesteding voor de levering van onder andere 163 bushokjes in de gemeente Leiden: ‘Openbare aanbesteding Exploitatie Bushokjes en vrijstaande reclamevitrines ten behoeve van Gemeente Leiden’. De MKI vormde met een weging van 20% een substantieel onderdeel van de beoordeling.
De opdrachtgever heeft gekozen voor het uitvragen van de MKI op productie en bouw (A), gebruik (B) en sloop (C). De inschrijvers moesten een berekening aanleveren van de MKI, waarbij de MKI-waarde van het referentiemodel van de Aanbestedende Dienst als 0-meting gold. De mate waarin inschrijvers een lagere MKI waarde konden bieden werd beloond. Servicepunt 71 heeft een onafhankelijk partij ingeschakeld om de markt te begeleiden om tot een correcte inschrijving te komen. Iedere inschrijver kreeg een individuele training, een toelichting over de werkwijze en hulp bij het invullen van de levenscyclusanalyses (LCA’s). Inschrijvers wiens MKI-waarde 70% lager was dan de referentiewaarde kregen het maximaal aantal punten toegekend.
Na publicatie van het voornemen tot gunning heeft de voorlopig gegunde inschrijver op eigen kosten vijf weken de tijd gekregen om een verificatie uit te laten voeren op de ingediende LCA en MKI. De ingediende MKI vertoonde geen noemenswaardige afwijkingen en de opdracht is definitief gegund aan de winnende inschrijver. Dit project was in 2020 genomineerd voor de KoopWijsPrijs.
Fietsparkeersystemen (fase A)
Deze aanbesteding van ProRail betrof een raamcontract voor de levering van fietsparkeersystemen op Nederlandse treinstations. Binnen de gunningscriteria was een groot aandeel voor MKI weggelegd, met een maximale kwaliteitswaarde (fictieve korting) van € 5.000.000,-. Hier werd de MKI berekening niet door de inschrijvers gemaakt, maar door een door ProRail gecontracteerd adviesbureau.
ProRail heeft de keuze gemaakt om de productie en bouwmodules A1 t/m A5 uit te vragen. Voor productie van metalen is niet gekeken naar de oorsprong van het betreffende materiaal, maar de standaardverhouding tussen de inzet van primair en secundair materiaal uit de Stichting Bouwkwaliteit (SBK) basisprocessendatabase. Daarnaast zijn niet-onderscheidende aspecten buiten beschouwing gelaten.
Vooraf is aan uitgenodigde partijen gevraagd om proefopstellingen te leveren. Na akkoord van inschrijvers heeft een adviesbureau, aan de hand van een gesprek op de (productie-)locatie en een vragenlijst, de MKI van de proefopstellingen bepaald. In het contract met de winnende inschrijver zijn de MKI-waarden opgenomen. Jaarlijks wordt de MKI opnieuw bepaald. Een betere MKI levert geen bonus op; een mindere MKI wel een malus.
Downloaden
Voor een optimaal gebruik van de oplegger moet u het document direct opslaan op uw computer en niet openen in uw browser. Na het downloaden kunt u het document via uw computer openen met Acrobat Reader DC.