ProRail: 'De markt helpt ons om te innoveren'
Duurzaamheid verankeren in je aanbestedingsbeleid is een kwestie van voortdurend finetunen, weten ze bij ProRail. Zo is de spoorbeheerder geleidelijk meer ruimte gaan geven aan innovatieve oplossingen, zoals een honderd procent circulaire spoorstaaf. "De markt is al verder dan wij dachten."
Het is vaak een wisselwerking, ziet manager marktstrategie Joost Scheepens. Zowel ProRail als de spooraannemers zijn bezig met verduurzaming en kunnen elkaar daardoor verder brengen, in samenwerking met de producenten van spoorinfra-onderdelen. “Die marktpartijen helpen ons echt te innoveren.” Voorwaarde is wel dat ze daarvoor de ruimte moeten krijgen, bijvoorbeeld bij het toepassen van materialen die ze inkopen voor hun opdrachten aan het spoor. Scheepens: “Een aannemer kan met een duurzamere asset een gunningsvoordeel halen. Er is dus een prikkel om te innoveren. Zo komen innovaties eerder bij ons terecht.” Tegelijkertijd zijn er ook strikte kaders uit het oogpunt van veiligheid. “We willen geen dwarsligger die morgen breekt, daarom moet die wel een ProRail-certificaat hebben.”
In verband met auteursrechtelijke bescherming is alleen een inleiding/ samenvatting van dit artikel beschikbaar.
Lees het volledige artikel op Cobouw.nl (alleen voor abonnees).