Aan de slag met social return in een aanbesteding
Door social return op te nemen in een aanbesteding, draag je als aanbestedende dienst bij aan het verhogen van de arbeidsparticipatie van mensen in kwetsbare posities. Van belang hierbij is dat je voor elke opdracht bepaalt of de inzet van social return proportioneel is. Per fase worden de aandachtspunten beschreven.
-
Fase 1: Voorbereiden inkoopopdracht
Raadpleeg tijdens het voorbereiden van een inkoopopdracht met social return het inkoopbeleid van jouw organisatie, verken welke procedure je moet doorlopen en bepaal hoe je social return kunt vormgegeven.
-
Fase 2: Doorlopen aanbestedingsprocedure
Tijdens het doorlopen van de aanbestedingsprocedure kondig je de opdracht aan en beoordeel je welke inschrijving het beste/meeste tegemoetkomt aan jouw wensen en/of voldoet aan de eisen.
-
Fase 3: Uitvoeren inkoopopdracht
In de uitvoeringsfase controleer je de gemaakte afspraken. De invulling, waardering en monitoring van social return kan per organisatie verschillen.
Inkopen bij sociale ondernemingen
In de voorbereidende fase kun je onderzoeken of de opdracht geschikt is om in te besteden of voor te behouden aan sociale ondernemingen of sociale werkvoorzieningen (art. 2.82 en 2.82a Aanbestedingswet 2012). Lees verder op de pagina Aan de slag met inkopen bij sociale ondernemingen.