Verzoek onderzoek naar abnormaal lage prijs onvoldoende onderbouwd (week 40)
Abnormaal lage inschrijving | irreële inschrijving | level-playing-field
ASSET Rail heeft ingeschreven op de aanbestede opdracht van ProRail voor het spooronderhoud van contractgebied Betuwe. ProRail is voornemens de opdracht te gunnen aan Strukton Rail. ASSET Rail meent echter dat de inschrijving van Strukton Rail een abnormaal laag, althans irreëel karakter heeft. De rechter stelt dat alleen indien de afgewezen inschrijver een gemotiveerd verzoek heeft ingediend, dat onderbouwd en relevant is, de aanbestedende dienst verplicht is de gekozen offerte in detail te analyseren teneinde vast te stellen dat deze daadwerkelijk niet abnormaal laag is. De rechter is van oordeel dat ASSET Rail haar verzoek onvoldoende heeft onderbouwd, althans irrelevante argumenten naar voren heeft gebracht. Ook is niet vast komen te staan dat de kennisvoorsprong van Strukton Rail heeft geleid tot ongelijke kansen, en daarmee tot een verstoring van het level playing field. (ECLI:NL:RBMNE:2024:5631, Rechtbank Midden-Nederland, Datum uitspraak25 september 2024, Datum publicatie 4 oktober 2024)
Feiten en omstandigheden
ASSET Rail heeft ingeschreven op de aanbestede opdracht van ProRail voor het spooronderhoud van contractgebied Betuwe. ProRail is voornemens de opdracht te gunnen aan Strukton Rail. ASSET Rail is als tweede inschrijver geëindigd en kan zich niet verenigen met deze beslissing. Zij meent namelijk dat de inschrijving van Strukton Rail een abnormaal laag, althans irreëel karakter heeft. Verder meent ASSET Rail dat ProRail geen onderzoek heeft verricht naar dit karakter van de inschrijving van Strukton Rail en ProRail de beslissing dat de inschrijving van Strukton Rail haalbaar is, niet voldoende heeft gemotiveerd. Ook meent ASSET Rail dat Strukton Rail als zittende aannemer een zodanig scherpe inschrijving heeft kunnen doen vanwege haar ongeoorloofde kennisvoorsprong. ASSET Rail stelt dat zij met die inschrijving niet heeft kunnen concurreren en het level playing field is verstoord. e rechter wijst de gevorderde geboden af en zegt o.a.:
Gemotiveerd onderbouwd en relevant verzoek
“Alleen indien de afgewezen inschrijver een gemotiveerd verzoek heeft ingediend, dat onderbouwd en relevant is, is de aanbestedende dienst verplicht de gekozen offerte in detail te analyseren teneinde vast te stellen dat deze daadwerkelijk niet abnormaal laag is en, ten tweede, de afgewezen inschrijver die hem hierover uitdrukkelijk vragen heeft gesteld, in kennis te stellen van de hoofdlijnen van die analyse. De voorzieningenrechter moet dus eerst de vraag beantwoorden of ASSET Rail in haar brief van 7 mei 2024 een voldoende gemotiveerd verzoek heeft gedaan. ProRail meent dat de argumenten van ASSET Rail onvoldoende onderbouwd, en irrelevant zijn. De voorzieningenrechter volgt dit standpunt en legt hierna uit waarom.”
Gedragslijn
“De voorzieningenrechter overweegt dat ASSET Rail ermee bekend is dat ProRail een gedragslijn hanteert voor het beoordelen van het abnormaal lage, althans irreële karakter van inschrijvingen. Naar de eigen stelling van ASSET Rail toetst ProRail de inschrijfwaarden aan (i) de door haarzelf gehanteerde norm/raming, (ii) de andere inschrijvingen voor deze aanbesteding en (iii) de huidige prestaties in de contractgebieden. Overwogen wordt dat juist bij het bestaan van deze bij ASSET Rail bekende gedragslijn, meer eisen aan de onderbouwing van haar verzoek mogen worden gesteld. Zij dient voldoende onderbouwd te beargumenteren waarom ProRail, ondanks het toetsen van de inschrijving van Strukton Rail aan de criteria van de gedragslijn (in fase I), tóch nader onderzoek moet doen naar het vermeend abnormaal lage althans irreële karakter van de inschrijving van Strukton Rail.
Onvoldoende onderbouwd
“De voorzieningenrechter is van oordeel dat ASSET Rail haar verzoek onvoldoende heeft onderbouwd, althans irrelevante argumenten naar voren heeft gebracht. De stellingen van ASSET Rail zien namelijk in overwegende mate op het niet of niet juist toepassen van de criteria van de gedragslijn door ProRail. Omdat ASSET Rail op basis van de gedragslijn mag veronderstellen dat ProRail de inschrijving van Strukton Rail indringend aan deze criteria heeft getoetst, is deze argumentatie ontoereikend.
Level playing field
“Dat de informatie over de contractuele afhandeling niet van doorslaggevende betekenis is voor het doen van de winnende inschrijving, volgt volgens de voorzieningenrechter ook uit de stelling van ProRail dat de contractgebieden na aanbesteding regelmatig wisselen van onderhoudsaannemer. Het is daarbij niet zo dat ASSET Rail voor wat betreft de systematiek van de contractuele afhandeling volledig in het duister tast. Ook ASSET Rail heeft in het verleden, en momenteel, als aannemer meerdere contractgebieden van ProRail in onderhoud (gehad). Zij heeft dus wel enige kennis van, en inzicht in de wijze waarop onregelmatigheden contractueel met ProRail worden afgehandeld. Behalve dat het praktisch onwerkbaar is om op 11 oktober 2023 – de datum van publicatie van de aanbesteding – van ProRail te verlangen dat zij de informatie over de contractuele afhandeling van de onregelmatigheden over het nog lopende contractjaar deelt, acht de voorzieningenrechter deze informatie niet maatgevend voor een nieuwe opdracht. Zij acht namelijk voorstelbaar dat het type onregelmatigheden (bijvoorbeeld winterse omstandigheden zoals ijs en sneeuw) en de wijze van afhandelen per opdracht verschilt, te meer omdat de onderhoudsaannemer daarop invloed kan uitoefenen. Het is de voorzieningenrechter onvoldoende gebleken dat ASSET Rail alleen vanwege de kennisachterstand op het gebied van de contractuele afhandeling van de onregelmatigheden over 2022 – 2023 geen met Strukton Rail concurrerende inschrijving heeft kunnen doen. Niet is komen vast te staan dat de kennisvoorsprong van Strukton Rail heeft geleid tot ongelijke kansen, en daarmee tot een verstoring van het level playing field.”
ASSET Rail wordt in het ongelijk gesteld.
(VdLC publishers/consultants BV, 9 oktober 2024)
Lees de volledige uitspraak op rechtspraak.nl