Onderzoek: De toekomst van digitaal aanbesteden in Nederland
PPRC heeft in opdracht van de Rijksinkoopsamenwerking (RIS) onderzoek gedaan naar de toekomst van digitaal aanbesteden. Al deze uitkomsten zijn samengebracht in de rapportage Digitaal Aanbesteden. (februari 2024)
Voor dit onderzoek hebben zij tal van betrokkenen bij het aanbestedingsproces gesproken, is er een online vragenlijst uitgezet, en is er ook een webinar over dit onderwerp georganiseerd.
Onderzoeksvragen
Vragen die centraal stonden waren onder meer:
- Wat zijn de wenselijke ontwikkelingen?
- Wat zijn belangrijke kernwaarden van (digitaal) aanbesteden ?
- Wat verwachten overheidsinkopers en marktpartijen van ondersteunende platforms (en wat verwachten zij niet)?
- Sluiten huidige dienstverleners en platforms voor digitaal aanbesteden op dit moment voldoende bij de wensen en verwachtingen aan, of is er een nieuwe impuls nodig?
Bevindingen
Uit het onderzoek komen 8 uitgangspunten voor de toekomst van digitaal aanbesteden in Nederland naar voren.
- Digitaal aanbesteden heeft veel positieve resultaten opgeleverd. Het heeft gezorgd voor lastenverlichting bij zowel de aanbestedende dienst als de marktpartijen, heeft aanbestedingen toegankelijker gemaakt en het aanbestedingsproces transparanter.
- Door verschillende wensen en verwachtingen is het niet mogelijk om een aanbestedingsplatform te hebben dat aan alle wensen van alle aanbestedende diensten voldoet.
- In de toekomst van het digitaal aanbesteden zou geen plaats moeten zijn voor beperkingen op de toegang tot aanbestedingsstukken en evenmin voor (de schijn van) belangenverstrengeling.
- Marktpartijen en aanbestedende diensten geven breed aan dat ze behoefte hebben aan (digitale) ondersteuning bij gebruik van een platform.
- Marktpartijen en aanbestedende diensten hebben een breedgedragen wens voor verdere ontwikkeling in gebruiksgemak.
- Bij zowel de aanbestedende diensten als marktpartij bestaat de wens voor betere dataontsluiting in de toekomst.
- Er is meer aandacht voor marktpartijen nodig. Marktpartijen geven in dit onderzoek aan dat zij zich slecht gehoord voelen door aanbestedingsplatformen en soms ook door de aanbestedende diensten.
- De aanbestedende dienst dient zich bewust te zijn dat zij, en niet het aanbestedingsplatform, eindverantwoordelijk is voor het naleven van de aanbestedingswet. Zo is de aanbestedende dienst verantwoordelijk voor het toegankelijk en openbaar maken van de aanbestedingsstukken en het bieden van een gelijk speelveld.