Inzicht in tarieven jeugdzorg moet voor de inschrijvingsdatum (week 42)
Tarieven jeugdhulp
Het gaat in dit kort geding om de beantwoording van de vraag of Gemeente Almere bij een open house procedure voor jeugdhulp reële tarieven heeft vastgesteld. Gemeenten moeten volgens de rechter inzichtelijk maken hoe de tarieven tot stand zijn gekomen en dat deze tarieven reëel zijn. Gemeenten moeten daarbij inzicht geven in hun bevindingen en afwegingen bij het vaststellen van de tarieven. Dit inzicht moet al vóór de inschrijvingsdatum worden gegeven. Deelnemende zorgaanbieders moeten voordat zij hun beslissing nemen of zij willen inschrijven, kunnen nagegaan of de gemeente reële tarieven heeft vastgesteld. (ECLI:NL:RBMNE:2024:5865, Rechtbank Midden-Nederland, Datum uitspraak 15 oktober 2024, Datum publicatie 15 oktober 2024)
Feiten en omstandigheden
Het gaat in dit kort geding om de beantwoording van de vraag of Gemeente Almere in het kader van een door haar georganiseerde inkoopprocedure (open house procedure) voor verlening van jeugdhulp reële tarieven heeft vastgesteld zoals bedoeld in de Jeugdwet. Geoordeeld wordt dat het vooralsnog onduidelijk is of dit het geval is. Dat komt omdat Gemeente Almere ten aanzien van een aantal kostenonderdelen niet aan haar onderzoeks-en onderbouwingsverplichting heeft voldaan. De rechter zegt o.a.:
Jeugdwet
“Gemeenten moeten ook nog onderbouwen dat zij bij de vaststelling van de tarieven voldoen aan de eisen van de Jeugdwet. Zij moeten inzichtelijk maken hoe de tarieven tot stand zijn gekomen en dat deze tarieven reëel zijn. Gemeenten moeten daarbij inzicht geven in hun bevindingen en afwegingen bij het vaststellen van de tarieven, zodat kan worden getoetst of voldoende rekening is gehouden met de hiervoor onder 2 onder a tot en met d genoemde omstandigheden. Dit inzicht moet al vóór de inschrijvingsdatum worden gegeven. Deelnemende zorgaanbieders moeten voordat zij hun beslissing nemen of zij willen inschrijven kunnen nagegaan of de gemeente reële tarieven heeft vastgesteld. De gemeenten moeten (ook) uit zichzelf aan deze onderbouwingsverplichting voldoen. Er geldt dus niet een ‘piepsysteem’.”
Niet voldaan aan onderbouwingsverplichting
“De conclusie is dat Gemeente Almere niet aan haar onderzoeks- en onderbouwingsverplichting heeft voldaan, ten aanzien van:
- de verhouding tussen directe cliëntgebonden tijd en indirecte cliëntgebonden tijd,
- de vergoeding voor no show,
- de begeleidingszorg die wordt verleend in KBC’s,
- de huisvestingskosten,
- de kosten van de tolk,
- de kosten van extern personeel.”
Gevolgen
Het gevolg daarvan is dat Gemeente Almere:
- met inachtneming van dit vonnis (opnieuw) onderzoek moet doen naar de tarieven en naar aanleiding daarvan: of gemotiveerd moet onderbouwen dat de vastgestelde tarieven toch reëel zijn, of nieuwe tarieven moet vaststellen die voor alle inschrijvers gelden,
- vooralsnog geen raamovereenkomsten mag sluiten waarbij de in dit kort geding ter discussie staande tarieven van toepassing zijn.
Als Gemeente Almere tot de conclusie komt dat er nieuwe tarieven moeten worden vastgesteld dan moet zij:
- de inkoopprocedure aan deze nieuwe tarieven aanpassen,
- een nieuwe inschrijfdatum bepalen om in te schrijven op deze aangepaste inkoopprocedure, waarbij de volgende voorwaarden gelden:
- de inschrijfdatum moet zijn gelegen in 2024 zodat er per 1 januari 2025 raamovereenkomsten kunnen worden gesloten,
- vóór die inschrijfdatum moet nog ten minste één vragenronde (Nota van Inlichtingen) over de nieuwe tarieven worden gehouden, en
- de termijn tussen de (laatste) Nota van Inlichtingen en de nieuwe inschrijfdatum moet minimaal 3 weken zijn.
(VdLC publishers/consultants BV, 23 oktober 2024)
Lees de volledige uitspraak op rechtspraak.nl