Geen sprake van abnormaal lage inschrijving (week 13)
Abnormaal lage inschrijving | manipulatieve inschrijving
Op 13 mei 2024 heeft de provincie Limburg een Europese aanbesteding aangekondigd voor groot onderhoud aan de provinciale wegen. [eiseres] heeft op 22 november 2024 bezwaar gemaakt tegen het voornemen van de provincie om de opdracht aan KWS te gunnen. De rechter stelt dat er onvoldoende aanknopingspunten zijn om te twijfelen aan de zorgvuldigheid van het door de provincie uitgevoerde onderzoek. Weliswaar moet worden erkend dat de eenheidsprijzen Kwaliteitsborging van KWS aanzienlijk lager zijn dan die van [eiseres] , maar dat kwalificeert de inschrijving van KWS niet als een abnormaal lage inschrijving, en evenmin als een manipulatieve, irreële, niet-besteksconforme inschrijving. (ECLI:NL:RBLIM:2025:1877, Rechtbank Limburg, Datum uitspraak 27 februari 2025, Datum publicatie 26 maart 2025)
Feiten en omstandigheden
Op 13 mei 2024 heeft de provincie Limburg een Europese niet-openbare aanbesteding aangekondigd betreffende het verrichten van Groot Onderhoud aan de provinciale wegen in de provincie Limburg 2025-2027. In totaal hebben vier ondernemingen, waaronder [eiseres] en KWS, ingeschreven op de aanbesteding. [eiseres] heeft op 22 november 2024 bezwaar gemaakt tegen het voornemen van de provincie om de opdracht aan KWS te gunnen. De provincie heeft in reactie op het door [eiseres] gemaakte bezwaar, onder meer, voor zover hier van belang, in haar brief van 19 december 2024 als volgt gereageerd: “De provincie is overtuigd van een serieuze en betrouwbare inschrijving van KWS. Er zijn geen redenen of aanknopingspunten dat de continuïteit van de uitvoering in gevaar komt bij gunning aan KWS. Dat KWS als zittende aannemer haar ervaring met de huidige overeenkomst heeft meegenomen is onvermijdelijk.” [eiseres] vordert een gebod tot intrekking van de gunningsbeslissing. De rechter zegt o.a.:
Sopra arrest
“Vooropgesteld zij dat het aan de aanbestedende dienst is om, indien een inschrijver die onderbouwd twijfel heeft over een abnormaal lijkende inschrijving van de winnende inschrijver, hiernaar – binnen de grenzen van het Sopra-arrest –onderzoek te doen. Dit onderzoek heeft de provincie uitgevoerd. Als uitgangspunt heeft dan te gelden dat, nu een aanbestedende dienst zowel de drijfveer als het vermogen heeft om haar eigen belang bij het voorkomen van irreële of manipulatieve inschrijvingen effectief te onderzoeken, erop moet worden vertrouwd dat bij het ontbreken van aanwijzingen voor het tegendeel deze vaststelling door de provincie deugdelijk is.”
Onvoldoende aanknopingspunten
“In dit verband – het al dan niet ontbreken van aanwijzingen voor het tegendeel – overweegt de voorzieningenrechter dat er onvoldoende aanknopingspunten zijn om te twijfelen aan de zorgvuldigheid van het door de provincie uitgevoerde onderzoek. Weliswaar moet worden erkend dat de eenheidsprijzen Kwaliteitsborging van KWS aanzienlijk lager zijn dan die van [eiseres] , maar kwalificeert de inschrijving van KWS niet als een abnormaal lage inschrijving, en evenmin als een manipulatieve, irreële, niet-besteksconforme inschrijving. Immers, niet gebleken is dat KWS de inschrijving niet waar kan maken.”
Niet manipulatief
“De inschrijving van KWS is volgens [eiseres] manipulatief, omdat ver onder de kostprijs wordt ingeschreven op een prijscriterium dat relatief zwaar weegt (kwaliteitsborging/P2) en ver boven de kostprijs wordt ingeschreven op een prijscriterium dat relatief licht weegt (Bestek raamovereenkomst/P1). Dit ziet de voorzieningenrechter anders. Nog daargelaten dat terughoudendheid op zijn plaats is bij de beoordeling of een inschrijving manipulatief is – er moet evident sprake zijn van een inschrijving die is gedaan met de bedoeling om de opdracht met misbruik van de inschrijvingssystematiek naar zich toe te trekken via een resultaat dat door de aanbesteder kennelijk niet is beoogd – stond KWS op het gunningscriterium Kwaliteit in elk geval al 20 punten voor op [eiseres] , zodat KWS de gunning niet heeft gewonnen op het gunningscriterium prijs c.q. de inschrijfprijs Kwaliteitsborging (5 punten), maar op de kwaliteit. Alleen al om die reden gaat de voorzieningenrechter aan dit argument voorbij. Dat de inschrijving op de prijs Kwaliteitsborging door KWS deugt, is hiervoor reeds uitgebreid overwogen, en na controle door de provincie nog eens bevestigd.”
(VdLC publishers/consultants BV, 2 april 2025)
Lees de volledige uitspraak op rechtspraak.nl