Marktvisie: Renovatie corporatiewoningen
Woningcorporaties hebben niet alleen als doel om huizen te bouwen, maar ook om maatschappelijke waarde te creëren. Die waarde ligt primair bij het realiseren van betaalbare en comfortabele woningen, en daarnaast ook bij het creëren van gezonde en toekomstbestendige woningen. Deze marktvisie van de Buyer Group renovatie corporatiewoningen geeft woningcorporaties handvatten om circulariteit te kunnen inbedden in hun inkoopproces. (maart 2022)
Renovatie corporatiewoningen
De uitdagingen voor de woningbouw van morgen zijn groot. Het aanbod van woningen blijft achter bij de vraag en ruim zeven miljoen woningen moeten nageïsoleerd worden. Het minimaliseren van de totale milieu-impact van het product- en materiaalgebruik is hierbij van groot belang om de klimaatdoelstellingen ‘95% minder CO2 - uitstoot ten opzichte van 1990 in 2050’ en ‘een circulaire economie in 2050’ te behalen. Woningcorporaties spelen een hoofdrol bij het aangaan van de uitdagingen in de woningmarkt.
- MPEG4 Video | MP4 | 130.7 MB
- Material Exchange Format Video | MXF | 666.3 MB
- WebM Video | WEBM | 13.6 MB
- MPEG4 Web HD Video | MP4 | 65.8 MB
- Audiospoor Audio | MP3 | 4.1 MB
- Onderschrift bestandOnderschrift | SRT | 2.6 kB
- Onderschrift bestandOnderschrift | VTT | 2.4 kB
- Onderschrift bestandOnderschrift | TXT | 1.8 kB
Buyer Group
In de Buyer Group renovatie corporatiewoningen is een groep woningcorporaties gezamenlijk de uitdaging aangegaan om tot een gezamenlijk en eenduidig manier van uitvragen te komen voor renovatie projecten. Een belangrijkste eerste stap hierbij was het spreken van een gemeenschappelijke taal rondom circulariteit en het meetbaar maken van circulariteit.
Het Nieuwe Normaal
Deze gemeenschappelijke taal en meetlat is ze gevonden in Het Nieuwe Normaal. Het programma Samen Versnellen geïnitieerd door Cirkelstad en het ministerie van Binnenlandse Zaken ligt aan de basis van Het Nieuwe Normaal. Een nieuwe taal spreek je niet zomaar. Daarom zijn in de Buyer Group meerdere kennissessies georganiseerd waarin zowel de theorie als de praktijk van circulair bouwen langs is gekomen met een afsluitende marktconsultatie.
Marktvisie en strategie
Deze marktvisie en strategie geeft woningcorporaties handvatten om circulariteit te kunnen inbedden in hun inkoopproces. De focus ligt op het inkoopproces en niet op het integreren van circulariteit in de algehele strategie van een woningcorporaties, wat overigens zeker zo belangrijk is. De projecten van een woningcorporatie zijn veelzijdig: sloop, nieuwbouw, renovatie, beheer en onderhoud.
Deze marktvisie gaat concreet over renovatie, maar de verschillende projecten zijn natuurlijk nauw verwant. Een circulair nieuwbouw project is veel gemakkelijker (en goedkoper) te renoveren. Slecht beheer en onderhoud maakt een woning moeilijker te renoveren en minder waard aan het einde van de levensloop.
Deze marktvisie is dus bedoeld als een eerste stap voor woningcorporaties om tot een integrale strategie, beleid en projectvoering te komen op het gebied van circulair bouwen, waarbij circulaire kwaliteitseisen vanaf dag één in het rijtje van eisen staan bij een projectinitiatief, naast de eis voor betaalbaarheid.
Onderzoek circulaire woningen
De Buyer Group heeft onderzoek laten doen naar circulaire woningen voor woningcorporaties. De meest voorkomende typen corporatiewoningen zijn doorgerekend met de circulaire alternatieven en voorzien van heldere illustraties met detaillering voor opdrachtgever en opdrachtnemers. Doel is om woningcorporaties concrete handvatten te bieden bij wat er mogelijk is wanneer er ingezet wordt op circulariteit.