Leerlingenvervoer in huidige vorm onhoudbaar
Het leerlingenvervoer werkt niet naar behoren. Wat maakt het naar school brengen en halen van kwetsbare kinderen zo complex en hoe kan het beter? Hoofdrolspelers in het hoofdpijndossier spreken zich uit. "Het verwachtingspatroon is te groot."
Complex en afstandelijk
Over het inkopen van het leerlingenvervoer - het aanbesteden - is al veel gezegd. Of je nou gemeenten, deskundigen of ouders spreekt; niemand is er enthousiast over.
Het komt voor dat juist het aanbesteden roet in het eten gooit. Het kind is net een paar jaar vertrouwd met een bepaalde chauffeur, de afspraken zijn duidelijk en dan moet er ineens een nieuwe vervoerder komen, met alle onrust van dien.
Verplicht Europees aanbesteden
De Europese aanbesteding is sinds begin deze eeuw een verplichting. Na 3 tot 5 jaar kopen gemeenten het vervoer opnieuw in. Het moet concurrentie bevorderen en vriendjespolitiek en willekeur voorkomen. Taxibedrijven bepalen voor welke prijs ze zich in de markt zetten. De winnaar mag een paar jaar het leerlingenvervoer verzorgen.
In verband met auteursrechtelijke bescherming is alleen een inleiding/ samenvatting van dit artikel beschikbaar.
Lees het volledige artikel op rtvutrecht.nl.