Europese openbare en niet-openbare procedures
Opdrachten met een waarde boven de Europese drempelbedragen, moeten in principe volgens Europese procedures worden aanbesteed. De meest gebruikte Europese procedures zijn de openbare en niet-openbare procedure.
De Aanbestedingswet 2012, bepaalt dat u als aanbestedende dienst op objectieve gronden moet kiezen welk type aanbestedingsprocedure u toepast en welke ondernemers u toelaat tot de procedure. U moet deze keuze op verzoek van een ondernemer ook schriftelijk kunnen motiveren.
Op deze pagina:
Openbare procedure
Niet-openbare procedure
Versnelde procedure
Openbare procedure
Deze procedure begint met een aankondiging van de opdracht (via TenderNed) in het EU-publicatieblad. De procedure kent één ronde, waarin alle inschrijvers (aanbieders die inschrijven met een offerte) direct een offerte kunnen indienen. De inschrijvers en de inschrijvingen (offertes) beoordeelt u tegelijkertijd. Een inschrijver moet voldoen aan eventueel gestelde geschiktheidseisen. Er mogen op hen geen uitsluitingsgronden van toepassing zijn. U gunt de opdracht op basis de beste prijs-kwaliteitsverhouding, de laagste prijs, of op laagste kosten op basis van kosteneffectiviteit. Indien u niet kiest voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding maar één van de andere twee criteria dient u die keuze te motiveren in de aanbestedingsstukken. Onderhandelen is niet toegestaan.
Voordelen:
- Veel concurrentiedruk op inschrijvers.
- De hele markt kan inschrijven.
- Objectief, transparant en niet-discriminerend.
Nadelen:
- Strak beschreven procedure, weinig vrijheid bij het inrichten van de procedure.
- Redelijk lange procedure met voorgeschreven minimumtermijnen, zeker in verhouding tot nationale procedures.
- Mogelijk worden (te) veel offertes ingediend.
- Hoge procedurekosten (onder meer vanwege veel offertes), zowel voor aanbestedende dienst als voor inschrijvers.
- Onderhandelen is niet toegestaan.
- Eigen ervaringen met leverancier kunnen niet betrokken worden.
Niet-openbare procedure
Deze procedure begint met een aankondiging van de opdracht (via Tenderned) in het EU-publicatieblad. De gegadigden (aanbieders die deelneming aan de procedureverzoeken) en de inschrijvingen beoordeelt u in 2 verschillende ronden. De gegadigden moeten voldoen aan gestelde minimum(geschiktheids)eisen. Er mogen op hen geen uitsluitingsgronden van toepassing zijn. In de eerste ronde selecteert u uit alle aanmeldingen de meest geschikte gegadigden (meestal 5) op basis van vooraf opgestelde en gecommuniceerde selectiecriteria. De geselecteerden nodigt u uit om een inschrijving te doen. In de tweede ronde beoordeelt u de inschrijvingen. U gunt de opdracht op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding, de laagste prijs of op laagste kosten op basis van kosteneffectiviteit. Indien u niet kiest voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding maar één van de andere twee criteria dient u die keuze te motiveren in de aanbestedingsstukken. Onderhandelen is niet toegestaan.
Voordelen:
- Concurrentiedruk op gegadigden.
- De hele markt kan zich aanmelden.
- Aantrekkelijke procedure, vooral voor aanbieders.
- Objectief, transparant en niet-discriminerend.
- Het aantal inschrijvers kan worden beperkt, waardoor de administratieve last relatief laag is.
Nadelen:
- Strak beschreven procedure, weinig vrijheid bij het inrichten van de procedure.
- Lange procedure met voorgeschreven minimumtermijnen, langer dan de openbare procedure.
- Vrij hoge procedurekosten, ook voor inschrijvers, maar een stuk lager dan de openbare procedure.
- Onderhandelen is niet toegestaan.
- Eigen ervaringen met leverancier spelen geen rol.
Versnelde procedure
In het geval van een urgente situatie kunt u een versnelde procedure toepassen. Deze procedure mag alleen bij de openbare procedure, de niet-openbare procedure en de mededingingsprocedure met onderhandeling.