Factsheets rapportage en infographics energiedragers wegvervoer
Het doel van de Factsheets rapportage en infographics is om relevante informatie over duurzame voertuigen snel toegankelijk te maken voor private en publieke inkopers van wegvervoer. (oktober 2023)
De Factsheets rapportage en infographics zijn opgesteld door Rijkswaterstaat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Met cijfers voor 2023 geven ze een update van de voorheen in aparte Factsheets beschreven ketenemissiecijfers voor verschillende modaliteiten en energiedragers uit 2019 en 2021. De oorsprong van de Factsheets rapportage en infographics ligt in de eerder zeer omvangrijke Routeradar rapporten.
De update voor 2023-cijfers geeft de meest recente inzichten in de CO2, fijnstof (PM10) en NOx emissies van moderne voertuig-energiedrager combinaties onder praktijkomstandigheden. Daarnaast worden ook de CO2-emissies in de brandstofketen beschreven.
Per type voertuig
De in de infographics opgenomen cijfers komen uit de Factsheets rapportage.
De infographics geven een eenvoudig toegankelijke samenvatting van de Factsheets rapportage en maken een overzichtelijke vergelijking mogelijk voor 4 voertuigtypen met verschillende energiedragers:
Personenwagens
Bestelwagens
Vrachtwagens
Bussen
Verantwoording data
De data voor de Factsheets rapportage en infographics zijn verzameld door TNO. De gepresenteerde gegevens voor voertuigemissies van verschillende voertuigklassen op diverse energiedragers betreffen gemiddelde praktijkemissies. De gepresenteerde gegevens zijn zoveel mogelijk gebaseerd op de officiële Nederlandse emissiefactoren voor wegverkeer, die in de Taakgroep Verkeer en Vervoer door TNO in samenwerking met o.a. RIVM, PBL en CBS worden vastgesteld voor gebruik in landelijke rekenmodellen en rapportages van PBL en RIVM en in lokale modellen voor berekening van luchtkwaliteit.
Praktijkemissiefactoren geven weer hoeveel voertuigen binnen een bepaalde categorie onder bepaalde omstandigheden gemiddeld uitstoten van verschillende emissiecomponenten, zoals NOx, PM10 of CO2. Deze emissiefactoren zijn zoveel mogelijk gebaseerd op door TNO uitgevoerde emissiemetingen aan voertuigen op de weg onder realistische praktijkomstandigheden. Voor voertuigcategorieën waarvoor geen officiële emissiefactoren beschikbaar zijn, zijn inschattingen van de praktijkemissies op een zo goed mogelijke manier afgeleid uit beschikbare data voor metingen op de weg en/of metingen uitgevoerd in een laboratorium, bij voorkeur gebruik makend van uit de praktijk afgeleide rijpatronen. Daar waar nodig en mogelijk, is deze informatie verder aangevuld met resultaten uit internationale studies op het gebied van voertuigemissies.
Door een groot aantal oorzaken kunnen emissies in de praktijk aanzienlijk afwijken van waarden zoals gemeten op de typekeuringstest (ook wel fabrieksopgaven genoemd) en de daarvoor geldende emissielimieten. De afwijking tussen typekeur- en praktijkwaarden kan sterk verschillen per type voertuig, per brandstoftype, per wetgevingsklasse (Euro-norm) en voor verschillende gebruiks- en verkeersomstandigheden, zoals rijden in de stad of op snelweg met of zonder congestie.
Informatie over de resultaten van door TNO uitgevoerde emissiemeetprogramma’s, en de onderliggende methodieken, is te vinden op de website van TNO (zie ook het document “TNO 2020 R10784 - Bronnen en Achtergrondinformatie”).