Stap 8: Doorloop het ontwikkeltraject
U gaat het ontwikkeltraject in de praktijk doorlopen. Bij Stap 7 heeft u naar aanleiding van uw uitvraag de voorstellen van ondernemers ontvangen. Nadat u de selectie van de voorstellen heeft afgerond, gaan de deelnemers van start met het ontwikkelen van de innovatie. Om te komen tot een succesvolle innovatie is het minstens zo belangrijk om dit traject gedegen uit te voeren.
Nog vóórdat het ontwikkeltraject begint is het verstandig om met de deelnemers te bespreken wat te doen bij succes. In Stap 5 en Stap 6 is heeft u al beschreven bij welke uitkomst er sprake is van ‘succes’. In deze fase is het zaak dit met de deelnemers daadwerkelijk vast te leggen. Dit betekent dat u met de partij(-en) gezamenlijk de eisen en een eventueel opschalingsplan bespreekt, zodat er geen ruis ontstaat. Eventueel stelt u de eisen scherp en u legt de afspraken vast. Bespreek ook hoe u omgaat met risico’s. Zo voorkomt u dat er later discussies ontstaat over onverwachte kosten in het ontwikkeltraject.
Concretiseren afspraken en risico's
Iedere opdrachtgever heeft de belangrijke taak om samen met de partijen de afspraken en risico’s door te nemen en waar nodig te concretiseren. Aangezien het risiconiveau bij innovatietrajecten vaak iets hoger is, is het hierbij nog belangrijker dit onderwerp zorgvuldig te bespreken. Tijdens het bespreken zult u ook bereid moeten zijn om risico’s te durven nemen of slechts gedeeltelijk te ondervangen, in plaats van risico’s volledig te willen mijden. Risico’s zijn inherent aan innovatie.
Waak ervoor dat u niet op de stoel van de deelnemers gaat zitten. Ondanks dat u degene bent die het beste begrijpt wat de behoefte is van uw organisatie, is het de taak van de deelnemers om de oplossing te ontwikkelen voor die behoefte. Tijdens het ontwikkeltraject houdt u een vinger aan de pols, terwijl het de deelnemers zijn die zich inspannen. Uw voornaamste taak is om het proces voor de deelnemers mogelijk te maken:
- Neem praktische belemmeringen zoveel mogelijk weg;
- Stuur bij wanneer de oplossing niet (meer) voldoet aan de minimale eisen uit Stap 3;
- In geval van pilots: bied een bruikbare testomgeving aan om de ontwikkelde oplossing te testen.
Meestal is er sprake van een (re)design-build-test-learn-cyclus, die u in co-creatie doorloopt.
Voorbeeld: Testen in de praktijk
Een project waarmee afgelopen jaren meerdere ontwikkeltrajecten werden doorlopen is het Partnership Talking Traffic. Bij het Partnership Talking Traffic is er niet één innovatieve partij gecontracteerd, maar meerdere bedrijven die gezamenlijk de keten vormen. Insteek van het partnership is dat de bedrijven die verschillende producten en diensten leveren met elkaar worden verbonden.
In het partnership worden innovatieve diensten ontwikkeld die verkeersinformatie praktisch kunnen toepassen, zodat weggebruikers anticiperen op veranderende omstandigheden. Denk aan een (plotselinge) file of incident, wegwerkzaamheden, maximumsnelheden, informatie op matrixborden, of ten behoeve van de doorstroming van bijvoorbeeld hulpdiensten. Met als resultaat dat verkeersstromen voortdurend slimmer te regelen zijn, wat de bereikbaarheid van een stad of regio verbetert.
Voorbeelden
Enkele use cases (een stapsgewijze beschrijving van de wijze waarop u de technologie wordt ingezet) betreffen intelligente verkeersregelinstallaties. Hierbij werkt software met real-time data uit (vracht)wagens en radar- of camerasystemen. Resultaat is het beperken van start- en stopbeweging van het verkeer bij de slimme verkeerslichten. Dit scheelt niet alleen tijd en geld (brandstofkosten), het levert ook minder geluidsoverlast op en het reduceert CO2-uitstoot.
Voor Talking Traffic zijn in de ontwikkeltrajecten ook diverse testomgevingen gecreëerd om de ontwikkelde oplossingen te testen. Voorbeelden hiervan:
- In Helmond is een voorspellingsmodel getest dat detecteert wanneer welke auto, fietser en vrachtauto bij het kruispunt aankomt. In de toekomst bevorderen deze verkeersdata vervolgens het zelflerende algoritme: Was het voorspelde detectiebeeld conform de werkelijkheid? Zo niet, wat is dan de afwijking? Op basis hiervan stelt het algoritme zich bij.
- In Utrecht waren er tests rondom de datacommunicatie van vrachtwagens met slimme verkeerslichten, voor het prioriteren van lokaal vrachtverkeer op N201.
- De provincie Noord-Holland heeft een ontwikkelde oplossing getest met weggebruikers en daarna de mening en beleving geëvalueerd. Meer dan 300 weggebruikers namen deel aan een onderzoek, waarbij ze tijdens het autorijden informatie en adviessnelheden ontvingen over het groene licht van de slimme verkeerslichten. Het gedragsonderzoek leverde inzichten op om de dienstverlening richting de weggebruiker te verbeteren.
Over het Partnership Talking Traffic
Het Partnership Talking Traffic is een innovatiepartnerschap. In een innovatiepartnerschap kan de aanbestedende dienst (de overheid) met bedrijven een ontwikkeltraject starten en daarna overgaan tot aankoop of co-financiering van de gerealiseerde innovatie. In Talking Traffic werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en zo’n 60 regionale en lokale overheden samen met zo’n twintig marktpartijen uit de verkeersindustrie, telecom- en internetsector en automotive industrie aan verkeerstoepassingen. Het innovatiepartnerschap loopt vanaf 2016 tot eind 2020. Voor de meest actuele resultaten kunt u kijken op de website van Talking Traffic.