Vijf bruggen halen, vier betalen; waarom zou een inkoper dat niet willen?
Niet de wet, maar de mindset van inkopers en infrabeheerders belemmert het slim aanbesteden van alle kunstwerken die vernieuwd moeten worden, meent de Bouwcampus.
Een grote brug over de A28 in Nijkerk. De A7-brug van Purmerend. Een verkeersbrug in Dordrecht. De Nelson Mandelabrug. De lijst van verouderde kunstwerken waar nu met spoed aan wordt geklust, waar gewichtsbeperkingen gelden óf die helemaal afgesloten zijn, groeit. Maar het tempo waarop die werkzaamheden op de markt komen, loopt achter.
Daar maken wetenschappers en bouwers zich zorgen over. Als alle te renoveren en vervangen kunstwerken één voor één worden aanbesteed en aangepakt, schiet het volgens hen niet op. Een serie kunstwerken in één tender stoppen, daar kun je echter de vernieuwingsopgave wel flink mee opschalen.
PIANOo-congres
Harald Versteeg, transitiemanager bij Stichting De Bouwcampus en Louisa Engels, partner bij advocatenkantoor Croon Huith, wilden het concept promoten onder inkopers tijdens het PIANOo-congres op donderdag 6 juni.
In verband met auteursrechtelijke bescherming is alleen een inleiding/ samenvatting van dit artikel beschikbaar.
Lees het volledige artikel op Cobouw.nl (alleen voor abonnees).