Marktvisie Doelgroepenvervoer: mogelijkheden voor aanbestedingen en lopende contracten
Veel gemeenten hebben het Bestuursakkoord Zero Emissie Doelgroepenvervoer (BAZED) ondertekend. Maar hoe realiseer je de ambitie uit dit akkoord via aanbestedingen? Én wat zijn de mogelijkheden binnen bestaande overeenkomsten? Vaak is er meer mogelijk dan de meeste mensen denken. In de marktvisie Zero Emissie Doelgroepenvervoer delen we voor uiteenlopende uitdagingen de mogelijkheden om via aanbestedingen en bestaande contracten onder andere de ambitie uit het bestuurdersakkoord te realiseren.
![Illustratieve afbeelding](/sites/default/files/media/image/2024-05/doelgroepenvervoer0034.jpg)
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het merendeel van het doelgroepenvervoer: WMO-vervoer, leerlingenvervoer, dagbesteding en vervoer in het kader van de Jeugdwet en de Participatiewet. In de marktvisie ligt de focus voornamelijk op de rol van de gemeente als publieke opdrachtgever. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zet zich in om de doelen uit het Klimaatakkoord te behalen. Het Bestuursakkoord BAZED bevat verdergaande doelstellingen dan de wettelijke eisen die zijn opgenomen in de Europese richtlijn Clean Vehicles Directive (CVD). In Nederland is deze richtlijn opgenomen in de Regeling Bevordering Schone Wegvoertuigen (RBSW).
Bezoek de website van PIANOo voor meer informatie over deze regeling én maak gebruik van onze kennisproducten. Deze marktvisie is ontwikkeld door de (reeds gesloten) Buyer Group Zero Emissie Doelgroepenvervoer.
Deze marktvisie is ontwikkeld door de (reeds gesloten) Buyer Group Zero Emissie Doelgroepenvervoer.
Lees
Lees de vernieuwde marktvisie.
Meer informatie of vragen?
Heb je vragen over deze marktvisie? Stuur dan een e-mail naar: @email. Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Zero Emissie Doelgroepenvervoer? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
De Buyer Group Zero Emissie Doelgroepenvervoer en deze marktvisie zijn mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.