Voorwaarden
De meeste aanbestedende diensten hanteren inkoopvoorwaarden (algemene voorwaarden) bij het plaatsen van een opdracht. Overheidsinstellingen, gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk hebben eigen algemene inkoopvoorwaarden.
Inkoop- en leveringsvoorwaarden Rijksoverheid
Rijksbreed zijn er algemene inkoopvoorwaarden vastgesteld, de ARVODI-2018, ARIV-2018 en ARBIT-2022. Per 15 mei 2018 en september 2022 gelden deze algemene voorwaarden. De voorwaarden en bijbehorende modellen zijn ook in het Engels beschikbaar.
Inkoopvoorwaarden Waterschappen
De waterschappen hebben algemene inkoopvoorwaarden bij het inkopen van diensten, leveringen en ICT opgesteld. De inkoopvoorwaarden hebben als doel om samenwerking, uniformiteit en professionalisering bij de waterschappen te vergroten.
Inkoopvoorwaarden gemeenten
Gemeentelijke inkoopvoorwaarden helpen gemeenten om te waarborgen dat ze een product of dienst geleverd krijgen dat aansluit bij hun inkoopbehoefte. De Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) en het VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten helpen daarbij.
Inkoopvoorwaarden diverse instellingen
Diverse instellingen zoals woningcorporaties, de gezondheidszorg, het UWV en Provincies hebben eigen inkoopvoorwaarden.
Uniforme Administratieve Voorwaarden 2012
De Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012) zijn een pakket regels die van toepassing verklaard kunnen worden op aannemingsovereenkomsten in de bouw en bij technische installatiewerken.